ÓKORI ZSIDÓ TÖRTÉNELEM
History of Jewish People -Antiquities I.
JUDAISZTIKA ALAPSZAK (BA)1. fv.
A tárgy kreditpontja: 2 (kettő)
Heti óraszám: 2 óra
Szervezeti egység: Történelem Tanszék
A kurzus célja:
1. bevezetés a judaisztika alapjaiba
2..a zsidó történelem első szakaszának világos
keresztmetszete
3. a biblikus tudományok történeti hátterének
megalapozás
4. a zsidóság vallástörténeti hátterének bemutatása
5. a zsidóság szellemi és kulturális tradíciójának
történeti háttere
A kurzus felépítése:
Első félév:
1, A történelem fogalma. A kutatás módszerei.
Források, forráskritika
2, A Tanach történeti könyvei mint legfőbb forrás
3, Izraelita őstörténet - legenda és valóság(?)
4, A bírák és a királyság kezdetei
5, Dávid felemelkedése és uralkodása
6, Salamon királysága, a birodalom kettészakadása
7, Izrael királysága (i.e. 930-720)
8, Az északi próféták
9, Júda királysága Jósijáhu hatalomra kerüléséig
10, A "nagy próféták", zsidó élet az önálló
államiság korában
11, Az utolsó Dávid-házi királyok
12, Az asszír hódítás
13, Az újbabiloni birodalom
b. A foglalkozásokon való részvétel
követelményei és a távolmaradás pótlásának lehetőségei:
Az előadások minimum 75 %-án részt kell venniük
a hallgatóknak, ellenkező esetben az OR-ZSE Tanulmányi- és
Vizsgaszabályzatának rendelkezése13. § (6)/ szerint vizsgát nem
tehetnek. Előadás lévén a pótlásra lehetőség nincs!
c. Az igazolás módja a foglalkozásokon való
távollét esetén:
Az ORZSE érvényes szabályzati rendje szerint.
d. A félévközi ellenőrzések (beszámolók,
zárthelyi dolgozatok) száma, témaköre és időpontjai, pótlásuk és
javításuk lehetősége:
Évközi ellenőrzés módja: az órákon szóbeli
kérdezés, ellenőrzés
e. A félév végi aláírás követelményei:
A hallgatóknak a félév végi aláíráshoz az
előadások 75 %-án való részvétele szükséges az OR-ZSE Tanulmányi- és
Vizsgaszabályzatának rendelkezése13. § (6)/ szerint.
f. Az osztályzat kialakításának módja:
A kollokvium vagy házi dolgozat szóbeli
érdemjegye.
g. A vizsga típusa:
Kollokvium vagy önálló, a félév anyagán alapuló
házi dolgozat
h. A vizsgára való jelentkezés módja:
Feliratkozás a Tanulmány Osztályon a ?Vizsgára
való jelentkezés? űrlapon.
i. A vizsgára való jelentkezés módosításának
rendje:
A vizsgaidőpont előtt három munkanappal
írásban, a Tanulmány Osztályon.
j. A vizsgáról való távolmaradás igazolásának
módja:
Az OR-ZSE Tanulmányi- és Vizsgaszabályzatának
rendelkezése15. § (3)/ szerint a vizsgáról való távolmaradást három
munkanapon belül igazolni kell.
k. A tananyag elsajátításához felhasználható
jegyzetek, tankönyvek, segédletek és szakirodalom listája:
Tankönyv:
J. MAXWELL MILLER-JOHN H. HAYES: Az ókori Izrael és
Júda története. Piliscsaba, 2003.
Kötelező források:
A Tánách ún. történeti könyvei: Józsua, Bírák, Sámuel
1-2, Királyok 1-2., Krónika 1-2.
Ajánlott források:
A Tánách prófétái: Ámósz, Hóea, Jesaja,, Míka, Náhúm,
Jirmija, Jehezqeél
Kőszeghy Miklós: Cseréplevelek. Budapest, 2003.
Mésa moáb király felirata. In Ókori keleti történeti
chrestomathia. Budapest, 2003. 294. skk.
Nyomatékosan ajánlott irodalom:
ISRAEL FINKELSTEIN-NEIL ASHER SILBERMAN: Biblia és
régészet. AZ ókori Izrael történelmének két arca. Gold Book é.n.
RAINER KESSLER: Az ókori Izrael társadalma. Történeti
bevezetés. Budapest, 2011.
RÓZSA HUBA: Az ószövetség keletkezése I-II. Budapest,
1995. (2nd ed.)
További ajánlott irodalom:
GOLDZIEHER IGNÁC: A zsidóság lényege és fejlődése. In
u.ő: A zsidóság lényege és fejlődése. Budapest, 2000. 29-128.
U:Ő: Mit nyertünk a beduin élet ismerete által az
Ótestamentum megértésére nézve? U.o. 243-248.
U.Ő: Babilónia és héber hagyományok. U.o. 249-256.
U:Ő: Az egyiptológia és a bibliai exegézis. U.o.
257-265.
U.Ő: A sémi faj őshazájáról és vándorlásáról. U.o.
293-345.
U.Ő: A vallásos eszme fejlődése a régi hébereknél. U.o.
345-366.
BLAU LAJOS: A Bilblia történeti szemlélete. In u.ő:
Zsidók és a világkultúra. Budapest, 1999. 77-88.
J. BRIGHT: Izráel története. Budapest, 1977.
S. DUBNOV: A zsidóság története. Budapest, 1991. 7-93.
M.
BUBER: A próféták hite. Budapest, 1991.
HAHN I.: A próféták forradalma. In u.ő: A próféták
forradalma. Budapest, 1988. 181-201.
U.Ő: Az ótestamentumi monoteizmus születése. In u.ő:
Hitvilág és történelem. Budapest, 1982. 121-150.
AHMED OSMAN: Idegen a királyok völgyében. Budapest, é.n.
KOMORÓCZY GÉZA: Bezárkózás a nemhzeti hagyományba.
Illés próféta és Izrael politikája az i.e. 9. században. In u.ő:
Bezárkózás a nemzeti hagyományba. Az értelmiség felelőssége az
ókori Keleten. Tanulmányok az ókori keleti szövegek értelmezése
köréből. Budapest, 1995. (2nd ed.) 168-181.
U:Ő: Jeremiás, Jeruzsálem, Nebúkadreccar. Kritikai
értelmiségi az ókori Keleten a nemzeti és birodalmi politika erőterében.
U.o. 182-209.
U:Ő: A babilóni fogság. Egyéni és közösségi stratégiák
az identitás megőrzésére kisebbségi helyzetben. U.o. 210-278.
STEVEN L. McKENZIE: Dávid király. Életrajz. Budapest,
2000.
KŐSZEGHY MIKLÓS: Dávid. Budapest, 2001.
U.Ő: Salamon avagy a történet vége. Budapest, 2005
U:Ő: Dávid és Jósiás. In Az utókor hatalma. Újraírt
szövegek. (szerk.: Fröhlich Ida). Budapest, 2005.159-177.
U:Ő: Cserépre írt hadsereg. Júda hadserege a fogság
előestéjén. In Hebraisztikai tanulmányok. (szerk.: Schweitzer
József, Zsengellér József). Budapest, 2009. 7-26.
KARASSZON ISTVÁN: Izrael története a kezdetektől
Bar-Kochbáig. Budapest, 2009.13- 141.
U:Ő: Egységes-e Ezékiel könyve? In u.ő: Az Ószövetség
varázsa. Budapest, 2004. 100-117.
U:Ő: Előbb és később a Tórában. (A sikemi oltár és a
deuteronomiumi törvény). U.o. 118- 136.
U.Ő: Dávid trónutódlásának története – létezik? U.o.
145-179.
U.Ő: A bibliai kánon kérdései. In u.ő: Az ószövetség
másik fele. Budapest, 2010. 13-26.
U.Ő: Ézsaiás és a Könyv. U.o. 27-40.
U.Ő: Trito-Ézsaiás? U.o. 41-72.
U.Ő: A történeti Jeremiás dilemmái. U.o. uo. 73-104.
U:Ő: P. Alapirat vagy végső redakció? U.o. 124-141.
U.Ő: A női princípium megtapasztalása az izraeli
vallásban. U.o. 187-199.
U.Ő: A jubileumi év az Ószövetségben. U.o. 200-212.
U.Ő: A felülírt Manassé. In Az utókor hatalma.Újraírt
szövegek. (szerk.: Fröhlich Ida). Budapest, 2005. 39-62.
HALASI-TAKÁCS ELŐD: Móáb. Egy vaskori nép Izrael
szomszédjában. Budapest, 2008.
|