Szakdolgozati szeminárium
JUDAISZTIKA ALAPSZAK 5. fv. (BA)
A tárgy kreditpontja:
0 (nincs)
Heti óraszám: 1 óra
Szervezeti egység: Neveléstudományi
és szociális munkás
tanszék
Tematika:
1- 2. alkalom
A témához tartozó
irodalom összeállítása. Bibliográfiai tájékozódás ( forrás,
szakirodalom), faktográfiai tájékozódás (lexikonok,életrajzok,
topográfiák.)
Forrásőrző helyek:
levéltár, könyvtár, múzeum, iskolák, egyetemek, kutatóhelyek)
3.-4. alkalom
A forrás és
szakirodalom kutatása
- a téma időbeli és
térbeli körülhatárolása.
- tankönyvek,
kézikönyvek, lexikonok segítségével tartalmi tájékozódás, fogalmak
értelmezése.
- forrás és
szakirodalom gyűjtés (bibliográfiák, folyóirat repertóriumok,
szöveggyűjtemények (korszakos, tematikus), levéltári források, tárgyi,
képi, epigráfiai, numizmatikai anyag), katalógus, Internet.
- Módszerei:-
témára irányuló, szerzőre irányuló, más művekben talált hivatkozás,
bibliográfia.
5. alkalom
Jegyzetelési technika,
„cédulázás”.Adatok. Kritikai jegyzetelés. Idézés
6. alkalom
A dolgozatírás
előkészítése
- munkacím, vázlat,
tematikus felépítés előzetes terve. A rendelkezésünkre álló idő
beosztása. A szerkezeti részek (Bevezetés, téma kibontása, összegzés,
mellékletek, bibliográfia) rendezése. Cédulák csoportosítása. (idő,
hely, fontosság, érvek, ellenérvek.
7.-8.-9. alkalom
Szerkezeti felépítés.
Technikai, tartalmi. Várható terjedelem, belső arányok.
- Bevezetés (kb. 3- 4
oldal)
A témaválasztás
indoklása, a felhasznált források, szakirodalom köre, esetleges
nehézségek. A téma újszerűsége, historiográfiai áttekintése, kérdések
megfogalmazása, hipotézis. Köszönetnyilvánítás.
- Tárgyalás, téma
kifejtése. A legterjedelmesebb rész (20-25 oldal)
Alfejezetek, arányos
belső tagolás. Ne leíró jellegű legyen. Mondanivalója ne csupán az
eseménytörténet, vagy az adott személyiség életútjának ismertetésére
szorítkozzon.
- Befejezés,
összegzés. A bevezetőben felvetett hipotézis elfogadása, elutasítása. A
felvetett kérdésekre adott tömör válaszok. A további kutatások
lehetőségei.
10. alkalom
Mellékletek, képek,
illusztrációk, mutatók. Tartalomjegyzék. Minőség, funkció.
11-12. alkalom
Jegyzetapparátus,
hivatkozások.
Lábjegyzet, bibliográfia.
Könyvészeti anyag., levéltári forrás, bibliai szöveg, ókori szerzők.
Digitális források. CD- ROM, Internet.
13. alkalom
Helyesírás, személynevek,
átírás, földrajzi nevek
14.alkalom
Általános technikai
szempontok. Rövidítések, kurziválás, betűméret, tördelés.
Ajánlott szakirodalom
Eco, Umberto: Hogyan
írjunk szakdolgozatot? Bp., Gondolat, 1991.
Gyurgyák jános:
Szerkesztők és szerzők kézikönyve. Bp. , Osiris, 1996.
Fercsik Erzsébet:
Dolgozatírás- felsőfokon. Bp., Krónika Nova, 2002.
Eszenyi Miklós: A
történettudományi szakirodalomi kutatás módszerei. Miskolc, Rónai, 2000.
Majoros Pál:
Kutatásmódszertan avagy hogyan írjunk könnyen, gyorsan jó diplomamunkát.
Bp., Tankönyvkiadó, 2003.
Voit Pál: A diplomamunka-
készítés módszertana. Tatabánya, TRI- Mester, 2004.
Az egyes témákhoz külön
ajánlott szakirodalom.
A kurzus aláírással zárul.
A kurzus teljesítésének
feltétele a szemináriumokon való jelenlét, az egyes szemináriumokon
előírt szóbeli és írásbeli feladatok teljesítése.
|