KOMMENTÁR IRODALOM
RABBIHELYETTES
ALAPSZAK (BA) 3. szemeszter
A tárgy kreditpontja: 2
(kettő)
Heti óraszám: 2
Szervezeti egység: Szentírás és Talmudtudományi Tanszék
a. A tárgy tematikája:
Rási Commentarium: A kurzus célja:
A Tálmud lezárása után a hatalmas mennyiségű szöveganyag megértése
érdekében szükség volt értelmezésekre, kommentárokra. A középkor
kétségkívül legnagyobb interpretátora az áskenáz világban Rabbi Selomo
Jiháki, mozaiknevén: Rási volt ( 1050-1105). Az ő magyarázatai nélkül ma
nem értenénk a Támud arameus-héber szövegét. A kurzus célja
megismertetni Rási értelmezési módszerét, amelyet előbb a tórai
szövegnél, majd a tálmudikus textusnál alkalmazott.
A megvalósítás formái:
1. Az ókortól kezdve egészen napjainkig a héber írás számos formai,
alaki változata ismeretes. E változatok egyike az u.n. Rási.irás, azaz
olyan betűk, amelyek – feltételezések szerint- Rabbi Slomo Jicháki
nevéhez fűződnek. A betűtípus alapvetően eltér a quadrát változattól. A
rási kommentárok olvasatához, és a szöveg megismeréséhez az első
feltétel a Rási betűk, mondjuk úgy a Rási szöveg folyékony olvasata. E
betűtípus megtanításához Módszertani Kabinetünkben megfelelő segédanyag
áll rendelkezésre,
2. A folyamatos szövegolvasat megismerése után az oktató bevezeti a
hallgatót a Rási. féle kommentár rendszerébe, amely a racionalitáson
alapszik. Megvilágítandó az a módszer, amely tömör, rendkívül rövid és
közérthető módon adja vissza az eredeti szöveg értelmét, magyarázza a
néha rendkívül komplikáltnak tűnő mondatokat.
3. A Rási-kommentárok jelentős szerepet töltenek be a korabeli
történelem, vallástörténet, nem utolsó sorban a filológiatörténet jobb -
korabeli - megismerésében. E módszer beingtatásával a hallgató
elsajátítja, hogy a kommentárok ismerete nemcsak a szöveg jobb
megértését szolgálják, de kitekintést adhatnak egy adott korszak
világlátására, eseményeire, gondolkodásmódjára.
4. A Tóra Rási kommentárjának módszertani megismerése után, a hallgatók
megismerkednek -hacsak érintőlegesen is- a Tálmudhoz fűződő
Rási-kommentár világával is. Bemutatva az azonossági faktorokat, vagy a
néha nüánsznyi különbözőséget.
5. A jó szövegolvasat birtokában először a Dessauer-féle pontozott
Rási-kommentárral foglalkoznak otthoni feladatként a hallgatók, majd a
pontozatlan formációval kell rnegismerkedniük. Eljutva a második
szemeszter végén addig szintig, hogy a harmadik szemesztertől kezdve
önállóan tudjanak megbirkózni akár a tórai, akár a tálmudi
Rásikommentárral.
b. A foglalkozásokon való részvétel követelményei és a távolmaradás
pótlásának lehetőségei: Az előadások minimum 75 %-án részt kell
venniük a hallgatóknak, ellenkező esetben az OR-ZSE Tanulmányi- és
Vizsgaszabályzatának rendelkezése /13. § (7)/ szerint vizsgát nem
tehetnek. Előadás lévén a pótlásra lehetőség nincs!
c. Az igazolás módja a foglalkozásokon való távollét esetén: A
25% megengedhető mulasztás nincs igazoláshoz kötve.
d. A félévközi ellenőrzések (beszámolók, zárthelyi dolgozatok) száma,
témaköre és időpontjai, pótlásuk és javításuk lehetősége: nincs
e. A félév végi aláírás követelményei: A hallgatóknak a félév
végi aláíráshoz az előadások 75 %-án való részvétele szükséges az OR-ZSE
Tanulmányi- és Vizsgaszabályzatának rendelkezése /13. § (7)/ szerint. Az
aláírás feltétele a szóbeli beszámoló megtartása.
f. Az osztályzat kialakításának módja: A kollokviumi osztályzat
kialakítása ötfokozatú minősítéssel.
g. A vizsga típusa: Kollokvium.
h. A vizsgára való jelentkezés módja: Feliratkozás a Tanulmány
Osztályon a "Vizsgára való jelentkezés" űrlapon.
i. A vizsgára való jelentkezés módosításának rendje: A
vizsgaidőpont előtt három munkanappal írásban, a Tanulmány Osztályon.
j. A vizsgáról való távolmaradás igazolásának módja: Nem
elfogadható, megismételt vizsgát kell tennie!
k. A tananyag elsajátításához felhasználható jegyzetek, tankönyvek,
segédletek és szakirodalom listája:
|