SZAKDOLGOZATI SZEMINÁRIUM
rabbiképző szak 9 félév. évf
A tárgy kreditpontja: 4 (négy)
Heti óraszám: 2 (kettő)
Szervezeti egység: Szentírás - és Talmudtudományi Tanszék
A tárgy tematikája:
Felkészíteni a hallgatót a szakdolgozat megírására, mind tartalmi, mind
formai szempontból, segíteni a kutatómunkájukat anélkül, hogy
átvállalnánk a témavezető feladatát.
A kurzus célja:
1. A kurzus célja, hogy segítse a hallgatót a témaválasztásban, a
témához értő konzulens megtalálásában.
2. Megismertesse a hallgatókat a szakdolozat készítés szabályaival, a
tudományban elfogadott és elvárható módszerekkel.
3. Ismertesse az egyetem sajátosságának megfelelő speciális elvárásokat.
pl. héber írásmód.stb.
Témakörök:
1. A témához tartozó irodalom összeállítása. Bibliográfiai tájékozódás (
forrás, szakirodalom), faktográfiai tájékozódás (lexikonok,életrajzok,
topográfiák.)
Forrásőrző helyek: levéltár, könyvtár, múzeum, iskolák, egyetemek,
kutatóhelyek.
2. Forrás és szakirodalom gyűjtés (bibliográfiák, folyóirat
repertóriumok, szöveggyűjtemények (korszakos, tematikus), levéltári
források, tárgyi, képi, epigráfiai, numizmatikai anyag),
katalógus,internet.
- Módszerei:- témára irányuló, szerzőre irányuló, más művekben talált
hivatkozás.
3. A dolgozatírás előkészítése .Munkacím, vázlat, tematikus felépítés
előzetes terve. A rendelkezésünkre álló idő beosztása. Szerkezeti
felépítés. Technikai, tartalmi. Várható terjedelem, belső arányok.
4. Bevezetés (kb. 3- 4 oldal)
A témaválasztás indoklása, a felhasznált források, szakirodalom köre,
esetleges nehézségek. A téma újszerűsége, historiográfiai áttekintése,
kérdések megfogalmazása, hipotézis. Köszönetnyilvánítás.
5. Tárgyalás, téma kifejtése. A legterjedelmesebb rész (20-25 oldal).
Alfejezetek, arányos belső tagolás. Ne leíró jellegű legyen.
Mondanivalója ne csupán az eseménytörténet, vagy az adott személyiség
életútjának ismertetésére szorítkozzon. Ne csak a szakirodalom
összeollózása legyen. Legyenek önálló gondolatok, kutatási eredmények.
6. Befejezés, összegzés. A bevezetőben felvetett hipotézis elfogadása,
elutasítása. A felvetett kérdésekre adott tömör válaszok. A további
kutatások lehetőségei.
7. Mellékletek, képek, illusztrációk, mutatók. Tartalomjegyzék. Minőség,
funkció
8. Jegyzetapparátus, hivatkozások.
Lábjegyzet, bibliográfia. Könyvészeti anyag., levéltári forrás, bibliai
szöveg, ókori szerzők. Digitális források. CD- ROM, Internet.
9. Helyesírás, személynevek, átírás, földrajzi nevek
10. Általános technikai szempontok. Rövidítések, kurziválás, betűméret,
tördelés.
FIGYELEM!
a. Az előadások minimum 75 %-án részt kell venniük a hallgatóknak.
b. A félév végi aláírás követelményei: a hallgatóknak a félév végi
aláíráshoz az előadások 75 % - án való részvétele szükséges.
c. Az osztályzat kialakításának módja: szóbeli vizsga.
d. A vizsga típusa: kollokvium.
e. A vizsgára való jelentkezés módja: feliratkozás a Tanulmányi
Osztályon a "Vizsgára való jelentkezés" űrlapon.
f. A vizsgára való jelentkezés módosításának rendje: a vizsgaidőpont
előtt három munkanappal írásban, a Tanulmányi Osztályon.
IRODALOM:
Eco, Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot? Bp., Gondolat, 1991.
Gyurgyák jános: Szerkesztők és szerzők kézikönyve. Bp. , Osiris, 1996.
Fercsik Erzsébet: Dolgozatírás- felsőfokon. Bp., Krónika Nova, 2002.
Eszenyi Miklós: A történettudományi szakirodalomi kutatás módszerei.
Miskolc, Rónai, 2000.
Majoros Pál: Kutatás módszertan avagy hogyan írjunk könnyen, gyorsan jó
diplomamunkát. Bp., Tankönyvkiadó, 2003.
Voit Pál: A diplomamunka- készítés módszertana. Tatabánya, TRI- Mester,
2004.
|