VII. A szombat
A katonai lelkészi megbízatás alapján a
rabbi feladata az, hogy “a beosztása szerinti csapat teljes személyi állományának
erkölcsi és vallási szükségleteit szolgálja”. Azokban a szervezetekben tehát,
amelyekben vannak olyan személyek, akik a hadseregbe lépésük előtt aggályosan
ügyeltek a Szombat megtartására, kívánatos, hogy a rabbik - feladatuk végzése
során - a helyi parancsnokokkal konzultáljanak azzal a céllal, hogy a parancsnokok
együttműködésével megfelelő megoldásra jussanak.
Kérdés:
Megtartható-e a péntek esti
istentisztelet sötétedés előtt is1,
ha az éghajlati viszonyok vagy a katonai tábor földrajzi elhelyezkedése miatt az
istentiszteletet a nap olyan órájában kell tartani, amikor még világos van?
Válasz:
Pozitív parancs a “profánból a szent
felé” történő bővítés, azaz: a péntek esti istentisztelet valamivel korábbi
elkezdése. A kérdés az, hogy mennyivel korábban megengedett a péntek esti
istentiszteletet megkezdeni. Ezt a kérdést teljes mértékben megtárgyalják a
különféle törvénykönyvek.
Háborús körülmények között
megengedett a péntek esti istentisztelet megtartása napnyugta előtt egy-két órával.
A “profánból a szent felé”
történő bővítés elve ugyan nem alkalmazható a hétköznap esti istentiszteletek
korábbi órában való megtartására, mégis elnézőek lehetünk ezek előrehozásának
kérdésében, hiszen így van ez az askenázi2
minhág3 szerint is.
1Közösségeinkben – pl. Dohány utcai zsinagóga, Országos
Rabbiképző Intézet - elterjedt olyan szokás is, hogy a zmántól (a szombat
beálltának idejétől) függetlenül azonos időpontban kezdődik a szombatköszöntő
istentisztelet. Az általános gyakorlat azonban az, hogy az istentiszteletet a szombat
bejövetelekor kezdik.
2A zsidóság két nagy táborra oszlik : az európai eredetű
askenázi, és a dél-európai illetve ázsiai eredetű szfárádi közösségekre. E két
tábor liturgiájában, hagyományaiban tér el egymástól, de az alapvető vallási
törvényeket illetően teljes közöttük az összhang.
3Szokás. Minhág ködin hu, azaz a szokás olyan, mint a
törvény-elv alapján az egyes közösségek helyi szokásai, amennyiben azok nem
ellenkeznek a haláchával, a közösség tagjaira nézve törvényi erővel bírnak.
|