Elhangzott a Pillantás a zsidó
művészetbe... című, az Országos Rabbiképző - Zsidó Egyetem és a
Magyar Zsidó Múzeum tudományos konferenciáján, (Budapest, 2010.
május 17.)
(1.kép)
Wilhelm
August Stryowski
(1.kép)
lengyel-német festő, "Zsidó menyegző” című,
105 x 195 centiméter
méretű, vászonra festett olajképe az 1912. év tavaszán került a
Magyar Zsidó Múzeumba, mikor báró Szászbereki Dr. Kohner Adolf
magyar királyi udvari főtanácsos, a fizika és a kémia doktora,
nagyiparos, nagybirtokos, műgyűjtő és mecénás, a festményt örökös
letétként a múzeumnak adományozta.
Ez az "örökös letét” 1993. december 11-éről 12-ére virradó hajnalig
volt megtalálható és látható a Magyar Zsidó Múzeumban, mert az akkor
történt betörés során e festményt is eltulajdonították. Azóta nem
tudunk róla. Készültek e festményről azonban fényképek - valami
szerencsés véletlen folytán a betörés előtt néhány nappal is -, azok
felhasználásával készült "A Zsidók és Európa”
című impozáns könyv címlapborítója, ill. láthatjuk kisebb
formátumban, előbb készült "A Budapesti Zsidó Múzeum”
című kötet magyar-, angol- és német nyelvű kiadásában is.
Néhány szó Wilhelm
August Stryowskiról, ki e festményt készítette. E lengyel-német
festő Gdanszkban/Danzigban született. A hatgyermekes katolikus
hentes és mészáros legkisebb gyermeke, korának ismert és termékeny
művészévé lett. Főként emberi alakokat festett. Festményei tele
vannak hangulattal, a meleg színek jellemzik azokat. Realista
stílusban alkotott, képein az ő korában már-, és még nem létező
Lengyelország - Galíciától Gdanszkig, a gdanszki városi polgároktól
a lengyel nemességig (legismertebb festménye: Lengyel nemesség
Gdanszkban),
(2.kép)
a romáktól a zsidókig -,
kora társadalmának szinte minden előforduló alakja meglelhető.
Lengyel nemesség Gdanszkban
Több
zsidó témájú alkotása, festménye is van az általunk rögvest
ismertetendő mellett, pl.: Zsidók a zsinagógában,
(3.kép)
Zsidók a zsinagógában
Táslih szertartás
Galíciában,
(4.kép)
Táslih szertartás
Galíciában
A rabbi és az ő
tanulmányai,
(5.kép)
(A rabbi és az ő
tanulmányai
Jom kipur,
(6.kép)
Jom kipur
A zsidók újhold
megszentelése.
Nézzük azonban e
festményt, a "Zsidó menyegző”-t.
(7.kép)
Zsidó menyegző
Tudjuk,
hogy Stryowski 1876 előtt festett egy képet "Wesele zydowskie w
Galicji” címmel. Nagy valószínűséggel e festményt vásárolta meg
műgyűjtő-mecénásunk, és helyezte el a Magyar Zsidó Múzeumban
letétként, csak a "galíciai” megnevezés valami okból lemaradt a
festmény címének, megnevezésének végéről, nem tartották akkoriban
fontosnak azt hangsúlyozni, egyáltalán megemlíteni sem. Menyegző
vagy esküvő, jiddisül: hüpe vekidüsn…
Igen régen, már az ókorban kialakultak a festményünk készítésének
idejében és helyén is hűen megtartott házassági szokások és
feltételek. A Misnában
utasítást olvashatunk egy zsidó férfi számára megházasodásának
kívánatos időpontjára, miszerint: "...a tizennyolcas (éves) a
hupához (baldahin, esküvői mennyezet, jiddisül: hüpe) való..."
Képünkön láthatjuk,
hogy a szakáltalan vőlegény ezen életkor környékén leledzik. Az
esküvő napjának kitűzésekor a szülőknek több körülményt is
figyelembe kellett venni. Ezek közül csak azt említem, amely
festményünkön is látható, miszerint nem szokás esküvőt tartani a
hónap második felében, a holdtölte után, mert akkor már "fogyóban"
van a Hold, és az rossz jel lenne a házasságra nézve. A házasságban
élőknek gyarapodni kell, boldogságilag, vagyonilag és a gyermekek,
az utódok számában.
Ha képünkre
tekintünk, akkor láthatjuk, hogy "kifli” a Hold, tehát közvetlenül
újhold utáni esküvőt örökített meg festőnk, tehát a "gyarapodás”
időszakában vagyunk. Általában az esküvő napja a keddi nap volt,
mert a hagyomány szerint az egy jó nap, hiszen a Tórában
e napnál kétszer is olvashatjuk: "...mert jó..."
Más napokon is tartottak esküvőt (pl.: szerda, vasárnap), de a
házasodás napját, a férfi és a nő új életének kezdetét akként
kellett megválasztani, hogy az új pár tényleges házasélete
megkezdhető legyen.
Az esküvő (hátuná,
jiddisül: hászene) napjának reggelétől a vőlegény és a menyasszony
böjtöt tartott, így a test sanyargatásával is jelezték, hogy a régi,
az eddigi életük bűneit megbánták, és immár együttesen egy új életet
fognak kezdeni, "megtisztulva”. Ugyanezen okból mondta el a vőlegény
(hátán, jiddisül: hószn) a bűnmegvalló imát, a vidujt, hüpe alá
vezetése (jiddisül: üntafírn) előtt. A menyasszony (kálá, jiddisül:
kále) és a hószn, menyegzőjük előtt elmentek a mikvébe,
ahol rituálisan is megtisztultak. A hászenét abban az időben, és
ott, Galíciában, a szabad ég alatt tartották, emlékeztetve a Tórában
található mondatra: "És kivezette őt (Ábrámot) a szabadba és mondta
(Ö.való): Tekints fel az égre és számláld meg a csillagokat, ha meg
bírod azokat számlálni. És mondta (Ö.való) neki: Így lesz a te
magzatod!"
Az esketést a hüpe
alatt végezték (a kép közepétől egy kicsit jobbra látható), amely
tartóoszlopokra vagy farúdakra erősített díszes selyem, brokát vagy
bársony takaró, és szimbolizálja azt az óhajt, hogy amint Isten az
égboltozattal beborítja és óvja a Földet, úgy fogja majd megvédeni
az új házaspárt is.
Mielőtt azonban a
hószn a hüpe alá elsőnek, arccal kelet felé fordulva oda állt volna,
fontos dolgok, festményünkön is látható dolgok történtek.
Felöltöztették szép fehér ruhába a kálét barátnői, majd valaki
lefátyolozta (jiddisül: bedekkolta) az arcát. E "valaki” lehetett a kále anyja, a rabbi, a násznagyok (jiddisül: unterfírerek vagy
üntafírnek), avagy a hószn is. Ha nem a leendő férj bedekkolt volna,
akkor meg kell néznie majdani leendőbelije arcát, mert: "Nem szabad
feleségül venni a nőt, míg nem látta őt"
-írja a Talmud.
E szokás megokolása szerint azért kellett megszemlélnie
menyasszonyát, hogy ne ismétlődhessék meg Jákob ősatyánk esete, kit
becsapott annak idejében Lábán, az apósa, és idősebb leányát: Leát
vettette feleségül a Jákob által szeretett és óhajtott Ráhel helyett.
Természetesen több indoka is van még a fátyolozásnak. Például:
- a hajadonok
jelzése volt ez a zsidóságnál, mert a második házasságnál már nincs
fátyolozás;
- utalás Rivka
esetére, ki vőlegényének, Jicháknak láttára lefátyolozta arcát;
- jelenti, hogy a
leendő férj oltalma alá helyezte feleségét;
- nehogy a kále
látása valakiben bűnös gondolatokat ébresszen;
- a néphit szerint
így lehetett megakadályozni a szemmel verést (jiddisül: ájen hore).
Ha megtörtént a
bedekkolás, akkor a vőlegényt az unterfírerek vagy üntafírnek -
lehet a két örömapa, néhol az apja (jiddisül: hószn táte) - a hüpe
alá vezették. Utána jött a menyasszony, a kále, a násznagyok
feleségeinek (jiddisül: unterfírerinenek vagy üntafírenek) - lehet a
két örömanya, néhol az anyja (jiddisül: kále máme) - és más
asszonyok kíséretében az előzőleg már a hüpe alá vezetett
vőlegényéhez, hósznjához. A hósznt és a kálet is úgy vezették,
kísérték, mint egy királyt és királynét.
Festményünkön már
azt látjuk, hogy a hószn a hüpe alatt várja aráját, kit most
vezetnek hozzá. Kittelben vagy kitliben van, a fehér vászonból
készült, hosszú, ingszerű, halotti- és ünnepi köntösben, mely
egyszerre jelezheti a tisztaságot, miként Ézsaiás próféta írta: "Ha
vétkeitek olyanok volnának, mint a bíbor, megfehérülnek mint a hó…”;
az új élet kezdetét; de szolgálhat az ártó szellemek megtévesztésére
is, tudniillik itt most nem örömteli, hanem gyászos esemény zajlik,
gondolhatják az ártani akaró és minden örömteli eseményen jelenlévő,
azt megakadályozni akaró démonok
-vélte a néphit.
A kép bal szélén
látszik,
(8.kép) amint játszik,
különböző hangszereken több férfi, héber eredetű, világszerte
meghonosodott jiddis szóval a klezmerek.
A héber k’lé zemer szavak hangszert jelentenek, ebből lett a
hangszeren játszó, a hangszerész elnevezése: klezmer, mely szó
átvitt értelemben jelenti azt a zenét, azt a muzsikát, amit ők
játszottak. Ez a tipikus, kb. a XVII-XVIII. századi kezdettel,
főként Közép- és Kelet-Európában kialakult hangszeres zenélés a
zsidó menyegző, esküvő, a hászene, egyik elengedhetetlen velejárója
volt. A klezmerek szolgáltatták a talpalávalót, hiszen már a
Talmudban olvashatjuk: "...táncolnak a menyasszony előtt..."
A zsidó vallási kódex, a Sulhán áruh
egyenesen utasításba adja,
hogy meg kell örvendeztetni és táncolni kell a menyasszony, a kále
és a vőlegény, a hószn előtt. A zene, a tánc és az öröm együtt
járnak, amint azt képünkön is láthatjuk, például a klapper vagyis
tapsoló kezeket a középtől balra, vagy a felfele mutató "mulatós”
kezet jobbra. Jól láthatjuk a fidlert vagy gejgert, a hegedűst,
amint játszik, ahogyan Csokonai Vitéz Mihály írta 1799-ban a
"Dorottya vagyis a dámák diadalma a Fársángon” című híres elbeszélő
költeményében a toponári zsidó klezmerek fidleréről: "Megszólalt
akkor Izsák száraz fája.” Sok-sok "száraz fa” szólalt meg azóta
értő, magyar-zsidó kezekben, például a Petőfi által versben is
megsiratott
Rózsavölgyi Márktól (Motke vagy Mordhele Rosenthaltól), Reményi Edén
(Hoffmann Eduárd) át Pártos Ödönig, a tel-avivi Zeneakadémia
megalapítójáig. A fidler mellett a pikler vagy pájkler fújja
furulyáját; mellette a nagybőgős; felénk legközelebb a cimbalmos, a
cimbler vagy cimbaler.
A háttérben a bal
oldalon, és a kép jobb szélén látunk egy-egy csörgődobbal,
trommellel csörgetőt is, de ők nem hivatásos klezmerek, ők a
szórakoztatás mellett egyéb fontos dolgot tesznek, ők "rosszat” is
űznek. A csengettyűk hangjának már régóta démonűző tulajdonságot
tulajdonítottak és a démonok főként "öröm-akadályozó” tulajdonsággal
bírtak, tehát jelen vannak a hászenén is.
A klezmerektől
befelé, a díszes és világos ruhákba öltözött asszonyok - hiszen
mindenkinek be van kötve feje sterntuhhal, vagy sterntihllel, a
díszes, ékkövekkel ékesített fejkendővel, főkötővel; illetve kupket
viselnek, a turbánszerűen tekert selyemkendőt, tehát ők nem
hajadonok már (láthatunk hajadonokat a kép jobb oldalán) - mögött
visznek kettő díszes, gömb alakú lámpást. Szükséges világítani,
hiszen vagy világosban, vagy sötétben volt szokás az esküvőt
tartani, nehogy valamiféle vita legyen a hászene pontos
időpontjáról, ugyanis a zsidó időszámítás a hétköznapokat a
napnyugtával végezteti. Szokás volt este, a délutáni ima után -
mikor már egyértelműen este van - tartani a hászenét, mert így az új
nap is jól kezdődött, és az új életet kezdő ifjú pár böjtölése is
kellő ideig tartott, mivel csak a több mint fél napnyi idő nevezhető
böjtnapnak. Láthatjuk, hogy a szélső asszony, kötényéből valamit
szór, valamit dobál. A mellette, és a kép előterében lévő gyerekek
kinyújtott tenyérrel kérnek tőle, illetve szedegetik össze a
"valamit” a földről. Nem látszik tisztán a képen, hogy mit is dobál
a gyermekeknek, de vélhetően dióbelet vagy mandulát. A Misna
idejében, amint azt Rabbi Johánán ben Beroka mondta: az esküvőn
megpörkölt gabonaszemeket osztottak szét a gyerekek között.
Azért osztottak szét valamit (a későbbiekben - az európai zsidó
hagyomány szerint -, dióbelet vagy mandulát) a gyerekek között, hogy
majd emlékezzenek erre, valamint az esküvőre, és esetleg
tanúskodjanak majd arról, hogy a kále "hinumában” (menyasszonyi
fátyol, amit csak a hajadonok viselhettek) volt esküvőjén, ugyanis
ki hajadon lányként ment férjhez, megözvegyülésekor vagy válás
esetén nagyobb vagyoni részt kapott a férj családjától, vagy a volt
férjtől, "végkielégítésül”. A dióbélről (jiddisül: nüsznkern) és a
manduláról (jiddisül: mandelnkern):
A dió (héberül:
egoz) betűinek számértéke (=17) megegyezik a jó (héberül: tóv) szó
betűinek számértékével (=17), amely így jelzi, hogy mennyi "jó” van
itt, mindenkinek jut a "jóból” és ekként minden jót kívánnak a
házasulandónak. A dió dobálásának más magyarázata, hogy a dió a
termékenység, a gyermekáldás ősi szimbóluma, hiszen a dióbél
hasonlatos körülmények között, védett helyzetben van, mint a
csecsemő édesanyja méhében. A mandula a mandulafa termése, azé a
mandulafáé, amely először virágzik és hoz magot a telet követően,
így a mandula jelzi, hogy az eljövendő házasság is virágozzék, és
mihamarabb hozzon termést, következzék be a gyermekáldás. A mandula
(héberül: sákéd) és az igyekszik, siet szót (héberül: sákad)
ugyanazon betűkkel írjuk, és a két héber szó hangzásilag is közel
vannak egymáshoz, így a szójáték jelzi a mielőbbi sokasodás
ígéretét.
A szatén vagy
selyem anyagú, ünneplő ruhákba öltözött, felékszerezett asszonyok
kíséretében látjuk a kálet, a menyasszonyt. Ő is fehér színű ruhában
van - ugyanazon megokolásból, mint leendő férje -, a tisztaságot; az
új élet kezdetét jelezve; de szolgálhat ez mindemellett az ártó
szellemek megtévesztésére is, hogy itt most nem örömteli, hanem
gyászos esemény zajlik, gondolhatják az ártani akaró, és minden
örömteli eseményen jelenlévő, azt megakadályozni akaró démonok. E
"gonoszkodók” megtévesztését szolgálja az esküvőn történő sírás is,
amint látjuk a kále törölgeti szemeit a fátyolozó kendő, a decktuh
vagy keppele alatt. Ez szokás volt már a Talmud idejében is
azon szándékoltsággal, hogy megtévesszék a néphit szerint mindenütt,
de főleg az örömök idején jelenlévő és ártani akaró démonokat. A
kále fehér ruhája fölött egy mellénykét, egy kék színű, fehér
prémmel ellátott kamizolt visel. A kék szín rosszat elűző
tulajdonsága sok néphitben előfordul, itt a fehér és a kék
kombinációja, tetejében a sírás, halmozottan eredményezheti a
hatékony védelmet az ártani akarók ellen. A festmény középpontjában
- gondosan megkomponálva -,
(9.kép)
a világos színekkel festett alakok (kále
csoportja és a hószn + egy fiú) között kettő, fekete, hosszú
szaténból vagy atlaszból készült kaftánban, kapoteban vagy galíciai
jiddisül: zsipeceben lévő, szakállas, sthremelt vagy strájmlit
(széles, lapos, többnyire cobolyprémből készített, középen fekete
bársonnyal ellátott fejfedő) viselő férfiszemélyek láthatók.
A nők csoportja
felöli férfi bal kezében egy serleg (jiddisül: kasz vagy beher); míg
jobbjában egy üveg, egy kóser borral (jiddisül: vájn) töltött üveg
van. A kaszba vagy beherbe töltött borral itatják meg majd kétszer
is a hósznt és a kálét az előírt áldások (jiddisül: bróhék)
elmondása után. Először isznak az eljegyzésre, az éruszinra az első
kettő bróhe "csinálása” - amint szokás volt mondani - után.
Rendszerint a hószn
apja emelte a serleget fia ajkához, míg a hószn anyja, menyének, a
kálenek ajkához; majd még egyszer isznak a hátralévő hét áldás, a
séve bróhesz után a házasságra, a niszuinra. Ekkor a kále apja
emelte a borral telt serleget vője ajkához, míg a kále anyja, lánya
ajkához. A borról a Biblia általában Isten ajándékaként beszél, és
áldásának egyik állandósult kifejezése, hogy megadja a gabonát, bort
és olajat.
A bor mindig az öröm és a vidámság jelképe, mert ahogyan a zsoltár
írja: "A bor megörvendezteti az ember szívét."
Jelentőségéről így ír egy, a mi Bibliánkba be nem került könyv,
Sirák fiának könyve: "Mint az élet vize, olyan a bor annak, aki
mértékletes a bor ivásában. Mi az élet annak, aki bort nem ihat? Az
ember örömére teremtetett a bor a világ kezdetétől."
Itt pedig öröm és vígasság van, lakodalom van.
A festmény közepén
lévő másik férfialak lehet az esketési szertartás levezetője. Jobb
hóna alatt egy könyv van, kezével botra támaszkodik. Nem kellett
okvetlenül rabbinak lennie, lehetett más, hozzáértő és tekintélyes
(jiddisül: behóved) férfi is, ki az előírt cselekedetek (még a Misna
korában, a polgári időszámítás kezdetének első századaiban
megalkották ezeket az előírásokat)
meglétét ellenőrizte, valamint megtette. A hüpe alatt áll a hószn,
oda vezetik majd jobbjára a kálet. Mielőtt azonban odaállhatna az
unterfírerinenek vagy üntafírenek körbejárják vele a vőlegényt. Több
magyarázat is van a megkerülések, körmenetek (jiddisül: hákófesz)
számára és szokására. Például:
- egyszer kerüli
meg a kále a hósznt, mert: "...nő környékez férfit..." -írja
Jeremiás könyve;
- háromszor kerüli
meg a kále a hósznt, mert Hóséa könyvében az "eljegyezlek" szó
háromszor fordul elő, és a kéz-tfilin (bőrszíjakkal ellátott tok,
benne Tóra-i idézetek) szíjának az ujjakra tekerésekor is elmondjuk:
"Eljegyezlek magamnak örökre, eljegyezlek magamnak igazsággal és
joggal és szeretettel és irgalommal, eljegyezlek magamnak hűséggel,
s megismered az Ö.valót."
-írja a Mehiltá
és RÁSI/Rabbi
Slomo Jicháki;
- hétszer kerüli
meg a kále a hósznt, mert hétszer szerepelnek a "…férfi elvesz egy
nőt…" -szavak a Tanahban; vagy a kéz-tfilin szíját is hétszer
tekerjük az alkarra, mielőtt Hóséa eljegyzést deklaráló szavait
elmondanánk; és mindemellett hét áldás illeti meg az ifjú párt;
- a vőlegény most
egy király, kit körülvesznek alattvalói;
- most vonja
"bűvkörébe" a menyasszony vőlegényét, és a néphit szerint aki e
"bűvkörön" belül áll, annak nem képesek ártani sem a gonosz démonok,
sem az ájen hore, a szemmel verés.
A körbejárás után a
kálet a hószn jobbjára állítják. Szokás, hogy a szertartás alatt a
násznép, a jelenlévők állnak, miként az a Szináj-hegyi
szövetségkötés során történt,
hiszen most is szövetségkötés történik, egy férfi és egy nő lép
szövetségre az Örökkévaló által adott írásbeli- és szóbeli
rendelkezések szerint.
A hószntól jobbra,
a festmény nézőjéhez közelebb, láthatjuk, hogy többen, csavart, sok
kanócú gyertyát tartanak kezükben. E gyertyák, az úgynevezett
hávdálágyertyák (jiddisül: avdólekercnek). E hagyomány
magyarázataiból: "...a Tóra fény"
és most egy Tóra-i parancsot hajtunk végre; valamint a gyertyák a
szináj-hegyi szövetségkötés
- amely annak idejében fényjelenségek közepette ment végbe -,
közkeletű szimbólumai; amellett az égő gyertyák és a világosság, a
rossz hatástalanítását, a gonosz elűzését is szolgálják, hiszen oly
nagy öröm idején, mint az esküvőnek napja, minden bizonnyal jelen
vannak azok, kik ártani akarnának. A fényt, világosságot adó
avdólekercnek ottléte egy más magyarázat szerint utalás Eszter
könyvének soraira, miszerint: "A zsidóknak fényben, örömben,
vígasságban és boldogságban volt részük."
Vannak kik úgy vélik, a gemátriával (számelmélet) magyarázva, hogy
mivel a férfiaknak 248 porcikája, csontocskája van a cselekvő
parancsok számának megfelelően, míg a nőknek 252 porcikája,
csontocskája van,
így a gyertya (héberül: nér) köti őket össze, ver hidat közöttük,
hiszen a "nér” betűinek számértéke pontosan 250. Az ávdolekercnt
tartóktól jobbra láthatunk egy fiút, tisztán felismerhető rajta a
lájbcidákli (héberül: tálit kátán vagy árbá kánfot) a rojtokkal,
szemlélő- vagy imarojtokkal a cicitekkel (jiddisül: ciceszekkel). A
kép bal szélén, valamint középen is észrevehetünk egy-egy fiút
ugyanezen, jól kivehető hagyományos viseletben, amit általában már 3
éves koruktól hordtak.
Bal szélen -
középen - jobb szélen: szépen jelzik festményünk tudatos
megszerkesztettségét; úgyszintén a fehér színű alakok: a kále
csoportja, a hószn + a fehér inges, avdólekercnet tartó fiú, és
fent, a lépcsőn álló, korlátnak támaszkodó, a fejüket tálittal
(jiddisül: tálesszel) befedő, betakaró (jiddisül: übenkapf) alakok.
A fiúktól jobbra látható egy férfi csörgődobbal a kezében. Fiatal
lányokat, hajadonokat szórakoztat, tréfásan ijesztget, legalábbis az
őket figyelő férfiak arcvonásaiból erre lehet következtetni. Ő lehet
a bádhen, a márselik, vagy a lejc, a tréfa- és ceremóniamester, ki a
lakodalom fő mókázója, "hangulatfelelőse”, amolyan bolondos
vőfély-féle személy.
A festményünkön
látható hászene, e galíciai zsidó lakodalom, mindenki számára
örömmel és jó kedvvel ment végbe, az évszázadok alatt kialakult
szokások és az évezredes törvények szerint, Wilhelm August Stryowski
valósághű megörökítésében.
|