Az intézmény történelmének utóbbi évei, a korszakváltás Egyetemünk számára új
kihívásokat fogalmazott meg. Az OR-ZSE új szakokkal gyarapodott és 2003-tól elnyerte
a doktoriskola indításának jogát, továbbá héber nyelvvizsga központtá is vált.
Nem tekintem feladatomnak, hogy valamennyi felsorolt új feladatunkról szóljak.
Célom, hogy röviden felvázoljam a zsidó közösségi szociális munkás szak
kialakulásának és fejlődésének történetét.
1995-ben jelentkezett először az igény arra vonatkozóan, hogy olyan szociális
munkások képződjenek, akik képesek arra, hogy megfeleljenek a zsidó közösség
szükségleteinek.
Ezt az igényt először a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének
vezetősége fogalmazta meg, arra hivatkozva, hogy intézményrendszerében számosan
végeznek odaadó közösségi szociális munkát- ösztönösen- megfelelő felsőfokú
végzettség hiányában.
Igy első hallgatóink, az 1995-96. tanév hallgatói idősebb emberek voltak, akik nagy
odaadással, mindennapi munkájuk elvégzése mellett vállalkoztak a tanulásra.
A következő tanévekben jelentkezők között azonban már egyre inkább nőtt a
fiatalabbak száma, felvételt nyertek olyan fiúk és lányok, akik közvetlenül az
érettségi után választották ezt a pályát.
Ezért rövidesen a képzés két formában szerveződött meg. Kialakult az esti és a
nappali képzés.
A képzés céljait és feladatait úgy fogalmaztuk meg, hogy abban az általános
főiskolai szociális munkás képzés és a zsidó közösségi munkás képzés
követelményei egyaránt érvényesüljenek.
A szak általános célkitűzései:
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik alkalmasak közösségi szociális
munkás tevékenység ellátására a magyarországi és a régió magyarajkú zsidó
közösségeinek intézményrendszerében.
A képzés feladata:
* olyan szakemberek képzése, akik a közösségi munka területén széleskörű
elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkeznek,
* felkészültek arra, hogy a zsidó közösség intézményeiben szociális munkát és
gondozást, szervező és döntéselőkészítő tevékenységet végezzenek, különös
tekintettel a holocaustot túlélő idős emberekre,
* képesek arra, hogy a zsidó közösség intézményrendszerében szociális
menedzserként intézményeket irányítsanak és szociális projekteket tervezzenek,
* alkalmasak olyan szakmai tevékenység ellátására, amely segít javítani, illetve
helyreállítani az egyének, családok, csoportok és közösségek élet és
működőképességét, valamint hozzájárul az ehhez szükséges feltételek
megvalósításához.
* e célkítűzéseket felelősséggel, a szakma etikai normáinak megfelelve teljesítik.
A képzés célja továbbá olyan ismeretek nyújtása és olyan értékrendszer
kialakítása, amely az alábbi speciális feladatok megoldását is lehetővé teszik:
* a magyarországi és a régió magyarajkú zsidó közösségei történetének,
fejlődésének a megismerése,
* olyan tudás megszerzése, amely alkalmassá tesz a magyar zsidó szellemi örökség
megőrzésére és továbbadására, az ezzel összefüggő speciális problémák
felismerésére, ezeknek társadalmi összefüggésben való szemléletére,
* kapcsolatteremtés az egyének és a közösségek között, valamint az egyének és a
családok nehéz élethelyzetének javítását szolgáló közösségi intézményekkel
jog és érdekérvényesítő képességeik fejlesztése érdekében,
* a zsidó szociális intézmény és eszközrendszer fejlesztése és megújítása
társadalmi, intézményi és szakmai szinten.
Az első akkreditációs értékelés során a szak "erős" minősítést
kapott. Az akkor rögzítettekhez képest a képzés színvonala jelentősen javult.
A látogató bizottság javaslata alapján változott meg a szak elnevezése. Ennek
megfelelően a tanterv több vonatkozásban is módosult.
A képzésben fontosabb helyet kaptak a zsidó közösségi munkához kapcsolódó
tárgyak, emelkedett a kötelező és a szabadon választható stúdiumok száma.
A szociális gondoskodás története stúdium kiegészült egy féléves tárggyal:
Szociális gondoskodás és közösségi munka az Európai Unióban címmel.
Beiktatódott a Csoportmódszer tantárgy és félévi két órával növekedett az Állam
és jogtudományi ismeretek tárgy oktatása is.
A Látogató Bizottság javaslatait vettük figyelembe akkor is, amikor a
személyiségfejlesztő csoport tréningre fordítandó kötelező órák számát 60-
ról 90 órára emeltük.
Fontos változások következtek be gyakorló terepeiken is. Hallgatóink a zsidó
közösség szociális intézményein kívül gyakorlataikat a Bálint Zsidó Közösségi
Házban és a zsidó hitközségek szervezeteiben is végzik.
Szakképzett tereptanárok bevonásával sikerült a terepgyakorlatokat szervezettebbé,
ellenőrzöttebbé és intenzívebbé tenni.
Fontos eredmény, hogy hallgatóink Izrael Állam Nagykövetségének felkérésére
elvállalták, hogy kapcsolatot alakítanak ki azokkal az idős emberekkel, akik a
Holocaust idején zsidókat mentettek és elnyerték az izraeli Yad-Vasem Intézet
kitüntetését. Ehhez a tevékenységhez a szak a Szociális és Családügyi
Minisztérium által meghirdetett pályázaton Generációk együttműködése címmel
támogatást nyert.
Befejezésül szeretném bemutatni óra -vizsga tervünket, értelmezve annak
leglényegesebb jellemzőit.
A tárgyak 4 csoportra bonthatók:
1. Közismereti stúdiumok ( pirossal jelölve)
2. Szaktárgyak ( zölddel jelölve)
3. Judaisztika (kékkel jelölve)
4. Terepgyakorlat (lilával jelölve)
A ZSIDÓ
KÖZÖSSÉGI SZOCIÁLIS MUNKÁS SZAK ÓRA- ÉS VIZSGATERVE
2002-2003
|
félév |
TANTÁRGY |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Társadalomtörténet |
2k |
2k |
|
|
|
|
|
|
Szociológia
- családszociológia |
2k |
2k |
2k |
2sz |
|
|
|
|
Bevezetés
a pszichológiába |
2k |
|
|
|
|
|
|
|
Fejlődéslélektan |
|
2k |
2k |
|
|
|
|
|
Személyiséglélektan |
|
|
|
2sz |
|
|
|
|
Valláspszichológia |
2k |
2k |
|
|
|
|
|
|
Szociálpolitikai
alapismeretek |
2k |
2k |
|
|
|
|
|
|
A szociális
gondoskodás története |
|
|
2k |
2k |
2sz |
|
|
|
A szociális munka
elmélete |
|
|
2k |
2k |
|
|
|
|
A szociálpolitika
intézményrendszere |
|
|
|
2k |
|
|
|
|
Szegénypolitika |
|
|
|
|
|
2k |
|
|
A kisebbségek
szociálpolitikája |
|
|
|
|
|
2k |
2k |
|
Peremhelyzet és
deviancia |
|
|
|
|
2k |
|
|
|
Gyermek és
ifjúságvédelem |
|
|
|
2k |
2k |
|
|
|
Idősgondozás |
|
|
|
|
|
|
2k |
|
Állam és jogtudományi
alapismeretek |
|
|
2k |
2k |
|
|
|
|
Szociális jog |
|
|
|
|
2k |
2sz |
|
|
Bevezetés az üzleti
ismeretekbe |
|
|
|
|
4k |
|
|
|
A csoportmódszer |
|
|
|
|
|
2k |
|
|
Szervezetfejlesztés |
|
|
|
|
|
|
2k |
|
A közösségi munka
elmélete és gyakorlata |
|
|
|
|
|
|
2gyj |
2k |
Személyiségfejlesztő
tréning |
2ai |
2ai |
2ai |
|
|
|
|
|
Esetmegbeszélő
szeminárium |
|
|
|
|
2gyj |
|
|
|
Szupervizió |
|
|
|
|
|
6gyj |
4gyj |
6gyj |
A holocaust
túlélőinek gondozása |
|
|
|
|
|
|
|
2gyj |
Kötelezően
választható fakultációk |
|
|
|
|
|
2k |
|
2k |
Judaisztika |
3k |
3k |
2k |
2k |
2k |
2sz |
|
|
Zsidó történelem |
2k |
2k |
2k |
2k |
|
|
|
|
Bevezetés a zsidó
filozófia történetébe |
|
|
|
|
|
|
2k |
2k |
Bevezetés a zsidó
irodalom történetébe |
|
|
|
|
|
|
2k |
2k |
Zsidó életélmény |
1ai |
1ai |
1ai |
1ai |
1ai |
1ai |
1ai |
|
Az elméleti órák száma |
18 |
18 |
17 |
19 |
17 |
19 |
17 |
17 |
Gyakorlati képzés |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tereplátogatás és
gyakorlat |
2gyj |
2gyj |
2gyj |
|
|
|
|
|
Alapozó szakasz |
8ai |
8ai |
|
|
|
|
|
|
Elmélyítő szakasz |
|
|
10gyj |
10gyj |
|
|
|
|
Integráló szakasz |
|
|
|
|
12gyj |
12gyj |
13gyj |
13gyj |
Össz-óraszám |
28 |
28 |
29 |
29 |
29 |
32 |
30 |
30 |
|
|