Részlet Dr. Oláh János "Judaisztika" című
könyvéből
Az Egyiptomi kivonulás ünnepe:
peszáh
Peszáh
ünnepnapjai niszán hónap tizenötödikétől huszonkettedikéig, míg
Izraelben csak huszonegyedikéig tartanak. Az első két nap és az
utolsó két nap a tényleges ünnepnap, Izraelben csak az első és az
utolsó (hetedik nap), míg az utána következő napok úgynevezett
félünnepi napok (hol hámoéd), melyek bírnak bizonyos ünnepi
jelleggel (a Tóra és a háftárá olvasása, változás az imarendben,
stb.), de nem munkaszüneti napok.
Az ünnep elnevezése, hág hápeszáh (az elkerülés ünnepe), a Tórából
ered, mert: "...(a halál) elkerülte (peszáh) Izrael fiainak házait
Egyiptomban, midőn sújtotta Egyiptomot, a mi házainkat pedig
megmentette" (M.II. XII,27). Ezen események arra utalnak, hogy a
zsidó törzsek egyiptomi kivonulását megelőzően a tizedik csapás (az
elsőszülöttek halála) elkerülte a zsidó családokat. Ez volt az
utolsó csapás, mely után engedélyezte a fáraó, hogy elhagyja
országát az ingyen munkaerő, a rabszolgasorsba kényszerített
zsidóság.
Nevezzük még a szabadság ünnepének (hág háhérut), mert ekkor
következett be a hosszú egyiptomi rabság után a szabadság. Szabad
nép lett a rabszolgák hadából és elindultak a régi/új hazába, a
Kánaánba vezető hosszú úton.
A kovásztalan kenyerek ünnepe (hág hámácot) elnevezés is a
kivonulásra, a szabadságra emlékeztet, mert: "...a tizenötödik
napján a hónapnak (niszán) van a kovásztalan kenyerek ünnepe az
Ö.valónak; hét napon át kovásztalan kenyeret egyetek" (M.III. XXIII,6).
A kovásztalan kenyér (mácá, pászka, laska) a rabszolgák, a szegények
kenyere volt annak idejében; valamint e kenyér emlékeztet a
sietségre is, mert nem volt idő a tészta kelesztésére.
Peszáh a tavasz ünnepe (hág hááviv) is, mert mindig tavasszal veszi
kezdetét, mikor a termés érlelődni kezd, amikor újra éled a
természet. Ez az elnevezés az ünnep mezőgazdasági jellegére utal,
mert a Szentélyben a zsengék, az első termések áldozatát az ünnepek
után mutatták be és az ünnep második napján kezdték el az
omerszámlálást is.
Az ítélet napja (jom hádin) néven is ismeretes, mert a Misna
tanúsága szerint az Ö.való ekkor mond ítéletet a föld termései
felett (Ros hásáná I, 2).
A peszáh szó jelenti még azon áldozatot is, melyet niszán
tizennegyedikén este minden zsidó családnak be kellett mutatnia a
Tóra tanúsága szerint (M.II. XII,3-11).
A peszáhot másképpen pontozva, tehát azonos mássalhangzók, de más
magánhangzók esetében, lehet olvasni pászáhnak, vagy piszéáhnak is.
Ez, bölcseink szerint, utalás az egyip-tomiak elsőszülötteinek
megölőire, aki átugrotta, átlépte (pászáh), mint a sánta (piszéáh) a
zsi-dók házait, így az ő elsőszülötteik életben maradtak. Peszáhnak
igen sok előírása, szabálya van, ezért szokás az ünnep előtt harminc
nappal (purim után), de legkésőbb niszán hónap elején megkezdeni az
előkészületeket, tanulmányozni a sokféle előírást. Amint elul hónap
az őszi ünnepekre való felkészülés jegyében telik el, úgy niszán
hónap a tavaszi ünnepre, a peszáhra való előkészületek ideje. Niszán
első napján fejeződött be, az egyiptomi kivonulás utáni máso-dik
évben a pusztai Szentély (miskán) építése és a hónap első tizenkét
napján a törzsek vezetői áldozatokat mutattak be, felavatták a
Szentély oltárát (M.II. XL és M.IV. VII. fejezet).
A második Szentély felavatására, ante 516-ban, szintén peszáhkor
került sor (Ezrá VI,19).
A peszáh előtti szombatnak külön elnevezése is van, ez a nagyszombat
(sábát hágádol). A hagyományt szigorúan őrző helyeken az ünnep
előtti héten őrlik meg az addig száraz helyen tartott búzát, majd a
pontosan előírt tisztasági követelmények mellett elkezdik a mácá
(pászka, laska) sütését. A mácá csak vizet és lisztet tartalmazhat
és 18 percen belül kell megsütni, nehogy meghámecosodjon (erjedésnek
induljon, kovászos legyen). Ezen élelemmel teljesítjük a "...hét
napon át kovásztalan kenyeret egyetek!" -Tórai előírást (M.III.
XXIII,6). Az ünnepet megelőző napokon kikaseroljuk (alkalmassá
tesszük), megtisztítjuk a tűzhelyet, az edényeket és az
evőeszközöket, amelyeket majd az ünnep napjai alatt használni
fogunk. Peszáh egyik fontos és szigorú előírása, hogy nem lehet a
birtokunkban semmilyen hámecosodásra alkalmas dolog, ezért szokás
azokat eladni, hogy ne kelljen megsemmisíteni.
Hámecnek, kovászosnak nevezünk minden olyan anyagot, mely az öt fő
gabonából (búza, ár-pa, rozs, tönköly, zab) készült és folyamatosan
legalább 18 percig vízzel volt érintkezésben.
Az áskenáz, közöttük a magyarországi zsidóság, tilalmasnak tekinti
még peszáh napjaiban a rizst, a babot és általában a hüvelyes
növényeket, valamint az ezekből készült lisztet is.
A hámec eladásához készül egy szabályos adásvételi szerződés (stár
mehirát hámec), és ezen okirat tanúsítja, hogy egy nem zsidónak,
előleg ellenében eladtunk minden hámecos termékeket, mely a
birtokunkban volt. Az adásvételi szerződésben rendszerint kikötésre
kerül, hogy amennyiben a vevő a teljes vételárat nyolc nap
elmúltával (peszáh napjai) nem egyenlíti ki, akkor az ügylet semmisé
válik és az "áru" visszakerül az eredeti tulajdonoshoz. Ezen
adás-vétel nyilvánvalóan csak a nagy mennyiségű hámecos dolgokra
vonatkozik, a lakás és a ház kitakarítására az ünnep "bejövetele"
előtti este (niszán tizenharmadika) kerítünk sort. A hámec keresése,
kutatása (bedikát hámec) a már előzőleg gondosan kitakarított
lakásban megy végbe, hagyományosan gyertyával a kézben. Ha valahol
még található hámec (szokás előzőleg néhány kenyérmorzsát elrejteni,
hogy ne mondjunk hiábavaló áldást), akkor azt tollseprűvel egy
fakanálra ráseperjük, majd egy fehér szövetbe gondosan bekötözzük.
E tevékenység célja, hogy egyértelművé tegyük, hámec mentes immár
minden, nincs a tulajdonunkban semmilyen erjedés-re hajlamos dolog.
Másnap kora délelőtt (niszán tizennegyedikén) az összegyűjtött
hámecot a szabadban elégetjük, megsemmisítjük (biur hámec) és
teszünk egy nyilatkozatot (Kol hámirá...), hogy nincs birokunkban
immáron semmilyen hámec.
A peszáh előtti néhány napban mindenkinek hozzá kell járulnia a
szegények, rászorulók peszáhi lisztjéhez (kimhá dipiszhá), hogy a jó
érzés, a szabadság érzése mindenkinek a sajátja legyen, mindenki
érezze úgy, mintha ő maga szabadult volna meg a rabságtól.
A peszáhot megelőző napon (erev peszáh/niszán 14) az elsőszülöttek
böjtöt tartanak. Most is elmegyünk a mikvébe, mint minden jeles nap
előtt, de ezt megelőzően szokás hajat vágatni, mert következnek az
omerszámlálás napjai mikor is az majd tilalmas lesz. Kora délután
kell a parancsteljesítés maceszét (mácát micvá) megsütni, melyet a
széder esten fogunk elfogyasztani. Erre a hagyományt őrző helyeken
az egy nappal előbb merített vízzel (májim selánu), és az aratástól
az őrlésig gondosan vigyázott búzából készült liszttel (smurá), kézi
dagasztással, zsoltárok éneklése mellett kerül sor. Az ünnep előtt
ügyelni kell, hogy a bevásárlás-kor csak olyan élelmiszereket
vásároljunk, melyen a káser lepeszáh (alkalmas peszáhra) felirat
szerepel, mert ez a tanúsítvány (hehser) jelenti, hogy semmi
hámecosodásra hajlamos anyagot nem tartalmaznak. Ha minden
előkészület megtörtént, megvannak a szükséges élelmiszerek, akkor
elő kell készíteni a szédertálat, el kell rendezni az ünnepi
asztalt, majd ezek után elmenni a zsinagógába az esti (mááriv)
imához, mely után beköszönt peszáh ünnepe a széder estével.
Peszáh a három zarándokünnep egyike, mikor is a nép, a Szentély
fennállásának idejében, Jeruzsálembe zarándokolt és ott bemutatta
az áldozatát, majd elfogyasztotta a sült bárányt, a minden
családnak előírt peszáhi áldozatot. Peszáh első és második napján a
zsinagógákban egész hálélt (CXIII-CXVIII. zsoltárok) mondunk. A
többi napon csak fél hálélt (CXV. és a CXVI. zsoltárok nélkül), mert
a hetedik napon a tengerbe vesztek az egyiptomi üldözők, így nem
lehet teljes az örömünk, hiszen I.ten teremtményei, haltak meg.
Az ünnep első napján délelőtt a "többlet" (muszáf) imában elkezdünk
a harmatért (tál) imádkozni, és elhagyjuk az esőt kérő imabetoldást,
melyet smini ácerettől egészen e napig mondtunk, a mindennapi
(ünnepnap csak hét áldás van) tizennyolc (Smóne eszré) áldásban.
Peszáh második napján, az esti (mááriv) ima végén kezdjük az
omerszámlálást, melyet egészen sávuotig, naponta számolunk. Az ünnep
napjaiba eső szombaton a reggeli (sáhrit) ima után az Énekek énekét
(Sir hásirim) olvassuk fel. Az Énekek éneke a tavasz, az
újjászületés, a szerelem dicsérete. Allegorikus értelmezése szerint
a zsidóság és az Ö.való szerelme, a szeretet örökké tartó volta van
megírva a Tanah e gyönyörű könyvében. (Az Énekek énekét szokás még
péntek délutánonként, a sábátot megelőzően; valamint a széder estén
is olvasni.) Peszáh harmadik, negyedik, ötödik és hatodik napja
úgynevezett félünnep (hol hámoéd), mikor is az imarendben vannak
változások és nem tartunk teljes munkaszüneti napo-kat. Peszáh
nyolcadik (Izraelben a hetedik) napján halottainkról emlékezünk meg
(mázkir).
Az ünnepet követő nap elnevezése az iszru hág.
Peszáh napjaiban az alábbi részeket olvassuk a Tórából a
zsinagógában a reggeli (sáhrit) ima végén, a toldalék vagy "többlet"
(muszáf) ima kezdete előtt:
Az első nap olvasmánya az első Tóra tekercsből: M.II. XII,21-51
mondatai a tizedik csapásról; az egyiptomi kivonulásról; és az ünnep
megüléséről szólnak. A második Tórából: M.IV. XXVIII,16-25 verseit
olvassuk az ünnepi áldozat bemutatásáról. A háftárá: Jehosuá
V,2-VI,1 versei az első peszáh megünneplését ismertetik Izrael
földjén.
Második nap az első Tóra-tekercsből: M.III. XXII,26-XXIII,44 verseit
olvassuk az ál-dozat bemutatásokról és az ünnepekről. A másik Tórából
ugyanazokat a verseket olvassuk, mint előző nap. A háftárá: Királyok
II. XXIII,1-9 és 21-25 mondatai a Josijá király uralkodása alatt
(ante VII. század) megtartott peszáhot ismertetik.
Peszáh harmadik napján, a félünnepek első napján az első Tórából:
M.II. XIII. fejezetét olvassuk az elsőszülöttekről és a tfilin
parancsáról. A másik Tórából: M.IV. XXVIII,19-25 mondatokat olvassuk
a peszáhi áldozat bemutatásáról.
A negyedik nap olvassuk: M.II. XXII,24-XXIII,19 verseit a
kölcsönökről, az igazságról, és peszáh ünnepéről. A másik Tórából
ugyanazt olvassuk mint előző nap.
Az ötödik nap olvasmánya: M.II. XXIV,1-16 mondatai, melyek az Ö.való
"tulajdonsá-gait" ismertetik, míg a másik Tórából ugyanazt olvassuk
mint az előző nap.
A hatodik napon, a félünnepek utolsó napján M.IV. könyvéből a IX,1-14
mondatait ol-vassuk, mely a második peszáh (peszáh séni)
megtartásának előírásait részletezik.
Az ünnep hetedik napján M.II. XIII,17. versétől a XV. fejezet 26.
verséig terjedő ré-szeket olvassuk a Sás-tengeren való átkelésről,
melyben Mózes éneke (Áz jásir Mose...) is található. A háftárá:
Sámuel II. XXII,1-51 versei, melyekben Dávid király háladalát
olvassuk.
Peszáh utolsó, nyolcadik napján: M.V. XIV,22-XVI,17 mondatait
olvassuk a tizedről; az elengedés évéről; és a három
zarándokünnepről. A háftárá: Jesájá X,32-XII,6 mondatai a
megváltásról szólnak. E részben olvassuk: "És lesz ama napon: az Úr
másodszor nyújtja ki kezét, hogy népe maradékát megmentse (…) És
zászlót emel a népeknek és összegyűjti Izrael számkivetettjeit, Föld
négy széléről gyűjti össze Júda szétszórtjait." (Jesájá XI,11-12)
|