Peszách
Nemsokára beköszönt
Peszáh, a szabadság ünnepe. Régi hagyományainknak megfelelően családi
körben, vagy a közösség rendezésében üljük körül a széder-esti asztalt.
A liturgiai olvasmányainkból kirajzolódik az ókori történelem.
Középpontjában a fizikai és a lelki szabadság megteremtőjével: Mózessel.
Tudatos volt az isteni szó, mely őt hivatásának teljesítésére indította.
Hittel és bizalommal kezdett népe formálásához, hogy tengernyi
akadályon, szembeszegülésen, lázadáson, harcon, kételyen keresztül a
szent cél felé vezesse az akkor még alaktalan tömeget.
Ünnepi tanításunk szerint: Mózes küldetése nem volt más, mint
útbaigazító vezérlés. Ösvény, mely az erkölcsi zűrzavarból a szellem
magaslataira emelte övéit.
"... Kááser járim Mose et jádo vegávár Jiszráél... "
„Mikor Mózes felemelte kezét, erősödött a zsidóság gyülekezete. "
A Nádas-tengerből megmenekültek - a szabadság percében - himnuszt
énekeltek. Évezredek generációinak tisztelete megőrizte a hagyományt, s
ezért őseink csodálatos szabadulásuk emlékére mindennap felcsendül
zsinagógáinkban a mózesi hálaének.
"Ásirá lásém ki gáo gáá... "
"Hadd énekeljek az Örökkévalónak, mert dicsőséggel és fenséggel övezett
."
Történelmünk eseményteli periódusaiban oly sokat jelentett
tanítómesterünk magasba emelt két keze. Amelyek - ha kellett - erősen
tartották, görcsösen átfogták a féltve őrzött kincset, a
Törvénytáblákat. Ezek Istenről, erkölcsről, emberségről tanítottak.
"Jelé Mose kvédim..." Mózes karjai nehezek voltak, elfáradtak.
Emberekre, emberi segítőkészségre volt szükség, hogy a bizonytalanság
óráján magasban maradhassanak. A mózesi kéz a Tan formálója.
Alant nem lehet egyedül, nem lehet különállóan értelmezni. Emberi
segítséget igényel.
Csak közösen, együttesen lehet megvalósítani. Idősebbjeinkkel és
fiataljainkkal!
A mózesi törvény, a mózesi életpálya hozzánk is szól. A ma emberére is
hat érzelmileg és értelmileg egyaránt. A köz erejére, az egyénekből, az
egyéniségekből összetevődő közösségi erőre, közös alkotókészségre hívja
fel a figyelmet. S mindenekelőtt az átörökítés szükségességére.
Pont harminc évvel éwel ezelőtt Tiszavasváriban, az egykori
Büdszentmihályon jártam. Egy olyan emléktáblát avattunk, amelyet a
háborúban elpusztult zsinagóga helyén épült kultúrház falán helyeztek
el. Így állítva emléket annak az ötszázhatvanegy zsidó férfinak,
asszonynak és gyermeknek, akik mártíriumot szenvedtek. A felavatást
megelőző napokban a kultúrház előtti térség útrendezése közben a
markológép az egykori zsinagóga tetején álló Dávid csillagot ásta elő.
Ezt restauráltuk és elhelyeztük A Dohány zsinagóga Talmud Tórájának
falán.
A továbbélés, a folytatólagosság, a mózesi eszmék szellemében. Az
egykoron nagyon sokat szenvedett, de hitében mindig újjászülető,
vallásához kötődő magyar zsidóság szimbólumaként.
Tiszta szívvel és őszintén valljuk, tanítjuk: évezredek megálmodta
eszménye megvalósulhat.
Törekszünk, hogy a mózesi eszmeiség új forrásra találjon.
Célkitűzéseinket a realitás és a mértéktartás határozza meg. Ebből
táplálkozik hitünk az ünnepek sorában, s a dolgos hétköznapok szorgalmas
munkájában egyaránt. Tanítással, szorgalommal és helytállással
szolgáljuk a közösség ügyét.
Erre kötelez bennünket a mózesi örökség, amely egyben ígérete is a
holnapnak, közös jövőnknek.
Ennek szellemében énekeljük az évezredes Hággádá utolsó mondatát:
Schőner Alfréd
2017.04.02
|