Halmos Sándor:"Emlékezz
meg". |
Halmos Sándor, a Debreceni Hitközség ügyvezető igazgatója, az OR-ZSE docense,
munkatársai segítségével két fontos könyvet szerkesztett, illetve írt meg az
utóbbi hónapokban. Az egyik címe azonos Mózes II. könyvének kezdő szavával,
Sömot-Nevek. A vészkorszakban elpusztult és életben maradt debreceni zsidók névsora,
pontos adatai, foglalkozásuk, életkoruk, egykori lakhelyük.
Megbecsülésre érdemes munka. A nevek visszaadása, ugyanis, akik az életet nem
kímélték, a neveket is elvették, számokat adtak helyébe.
Igazságtétel a könyv és sokat mond. 5710 ember pusztult el Debrecenből, 6738-an
maradtak életben. A cinikusok azt mondhatnák, ez jó arány, hiszen mint látni fogjuk a
másik könyvből, az átlagos pusztítás 70-85 %-os is, vagy még ennél több is
lehetett.
A vagonok Debrecenből Auschwitzba haladtak, ahol a szerelvény oda is jutott, nemigen
maradt túlélő. Több vonatsor azonban tévedésből, műszaki hibából, a bombázások
hatására - de maradjunk annyiban, hogy a Gondviselés akaratából - visszafordultak és
Ausztriában landoltak.
Ezért a viszonylagos kedvező arány. A bénító hatás ennél sokkal súlyosabb. Az
1949-es felmérés a háború előtti 10 %-hoz képest 2,2 % zsidót regisztrált. Ha most
pontos felmérést lehetne készíteni, az 1 is nehezen jönne össze. A kivándorláshoz,
elvándorláshoz hozzájárul a következő diktatúrától való félelem, a vallásos
lét bizonytalansága, egzisztenciális tényezők, stb. A könyv fontos tanulmányozási
terület lehet kutatóknak, diákoknak és mindenkinek, aki a városhoz érzelmileg
kötődik.
A másik könyv, amelyről részletesen szeretnénk szólni, mindezen erényekkel
rendelkezik, de ezen túl is halad. 10 éves kutató munka után Halmos Sándor nemcsak
mint szerkesztő, hanem tanulmányíróként is jelentkezik, és megírta a címet idézve
Hajdú-Bihar megye zsidóságának története napjainkig c. nagyigényű munkáját. A
fő cím Jiszkor, azaz "Emlékezz meg".
A szerző bevezetésként röviden vázolja a két megye kialakulását, megírja hogy
Bihar megye egy része Romániához került a trianoni döntés alapján,
általánosságban ismerteti előbb Bihar, majd Hajdú megye zsidóságának jellegét,
foglalkozásait, intézményeit, szervezeteit. Megtudjuk, hogy Bihar megyében az 1771-es
összeírás 21 zsidó nevet tartalmaz, Hajdú megyében építettek mikvét (rituális
fürdőt), iskolát, templomot, 1774-ben Hajdúsámsonban az 1800-as évek elejétől
Földesen hitközség működik.
Ezután sorra veszi a 82 település közül mindazokat, ahol zsidók éltek. Ismerteti a
helység szokásait, ahol jellegzetes, ott megjegyzi, honnan kapta a nevét. Például
Esztár. Zsupos István tanulmányát idézi a könyv: "Egykoron Bethlen Gábor ott
ment, s a körülöttük lévőktől kérdezte, hogy azon kitűnő épület, értvén a
magtárt, micsoda. A felelet: "Ez tár". Így lett belőle Esztár. Mások
szerint a stár öreg, régi, a szláv melléknévből eredezteti az elnevezést. Vagy
Konyár, a szláv Kónya, azaz ló szóból származik.
Közli a könyv, hogy a faluban, városban mióta laknak zsidók, volt-e chéder, elemi
iskola, jesíva, ki volt a rabbi, mivel foglalkoztak hittestvéreink. Mikor építették a
templomot és mi lett annak későbbi sorsa. Hányan vonultak be a szabadságharc idején
1848-49-ben katonának, hányan adták életüket a hazáért az első világháborúban.
Mennyi volt a száma a zsidóknak a településen 1941-ben, mennyi a vészkorszak után.
Az első gondolatunk, hogy hány kivételes tudású rabbi tevékenykedett a kicsiny
falvakban, városokban, nyugszanak, porladó sírkövek vagy romos óhelek (hajlékok)
alatt. Vagy kisérték el híveiket és ott vesztek el a koncentrációs táborok
mélyén. Hány önfeláldozó közösség tünt el, akik önerőből vágodát, hogy
biztosítsák a vallásos élet feltételeit. Mennyi jesíva bocsájtott ki olyan
tanítványokat, tudósokat, akik most a világ számos pontján városuk vagy iskolájuk
büszkesége. S mindez a múlt. A legtöbb településen csak a temetők jelzik, hogy
valaha ott zsidók is éltek. Mert a legszomorúbb tömör zárómondat a leggyakoribb:
"a vészkorszak után nem élt zsidó a helységben". A másik változat:
1949-ben nem volt zsidó a faluban. A harmadik variáció: 1957-ben testületileg hagyták
el a várost. Ennek okát még vizsgálni kell.
49-ben már nagyon kevés helyen lehetett az imádkozáshoz szükséges létszámot, a
minjánt biztosítani. 57 után egy-két zsidó élt elszórtan egy-két faluban. 94-ben
már alig I faluban vagy kisvárosban lehetett zsidót találni.
A helységek részletes ismertetése közül négyet kiemelnék, hogy Halmos Sándor
tanulmányának sokoldalúságát érzékelni tudjuk. Első két példánk Apafa és
Hajdúszentgyörgy. Nevezett helyeken nem laktak zsidók. Mondhatjuk, tartósan soha.
Mégis van érintettségük a témában. Az apafai lőtéren lőtték tarkón azt a 67
munkaszolgálatost (kettesével összekötözve), akik a debreceni repülőtéren
dolgoztak. A bombázások során szökést kíséreltek meg, de a csoportot elárulták a
Gestaponál és rejtekhelyükről elhurcolva Apafára vitték őket. Eltemetve a debreceni
zsidó temetőben vannak, külön gondosan ápolt parcellában.
Hajdúszentgyörgyön szintén nem lakott zsidó. 1944 április 8-tól június 27-ig
túsztábor működött, ahol Debrecenből 92 tekintélyes személyt tartottak fogva, hogy
a debreceni zsidó tanács teljesítse az előirt feltételeket. Később más
helységekből szállítottak oda foglyokat. A táborokból néhány szerelvényt a
debreceniekkel együtt Auschwitzba deportálták, ezeknek többsége elpusztult. Akik
visszamehettek Debrecenbe, azok Bécsbe kerültek és jelentős részük megmenekült.
A legfontosabb adatok melletti kommentár részletessége nyilván függött a tárgyalt
helység vallási vagy történelmi jelentőségétől, de bizonyára a meglelt kutatási
anyag mennyiségétől is. A bővebb ismertetésekben is van következetesség. Vegyük a
másik két nagyközség példáját. Földes és Kaba. Mind a két falu küzdött azért,
hogy hitközségük minél tovább fennmaradjon. Földes valamikor Szabolcs megyéhez
tartozott. A leírás bevezetése utal a zsidók magyarországi letelepedés
történelmére, megemlíti a kazár és kabar kapcsolatokat,, 17 4-b a má élt zsidó
Földesen, 1820-ban imaházuk is volt már, valamint rituális fürdőjük, Talmud
Tórájuk, jesívájuk, 1846-ban az Egri Egyházmegye Névtár 182 zsidót tartott
nyilván a helységben.
A Nagykállón született Csillag (Stern) Mihály 1859-ben működött ott, mint rabbi.
Tagja volt az országos háromtagú Bét Dinnek (vallási bíróság) . Három Nyúl-fiú
az MTK-ban futballozott, hogy hírességeket is említsünk. Közfeladatot is elláttak,
például Klein Emil az ipari tanonciskola felügyelő bizottságának volt a tagja, és
egyben a tanítója.
A vészkorszakot 92-en élték túl. De nem mindenki tért vissza a nagyközségbe.
Lőwinger Jakab rabbi családjával Földesre tartott, bombatámadás érte a vonatot, a
rabbi meghalt, családja megfordult és Amerikába vándorolt. 65-en Földesen maradtak.
1950-ben meg akarták szüntetni a hitközséget, pedig még akkor 50 zsidó tartózkodott
a településen. 1956 tavaszán 21, 57 februárjában 10, 1994-ben már nincs zsidó
Földesen.
A második példánk Kaba. A szerző itt is utal történelmi tényekre, és arra az
esetlegességre, hogy kazár törzsek' voltak azon a vidéken. A nevek láncolatából
valóban lehet erre következtetni: Cházár, Khábár, Khábá, Kaba. 1800-ban már
lehetett zsidó a településen. Az első anyakönyvi bejegyzés 1835-ből való német
nyelven. A magyar nyelvűt 1880 januárjában jegyezték be. 1910-ben Teitelbam Herman
lett a rabbi. A vele való súrlódás a világi vezetéssel állandó volt. A faluban
ennek ellenére élénk zsidó élet folyt. Egyesületek alakultak, iskola, Talmud Tóra
működött. A református egyházzal a viszonyuk kiválónak mutatkozott. Maklári
Károly püspök egy fontos beszédét 1939-ben héber zsoltáridézettel kezdte:
"Boldog az, aki nem ül a gyűlölködők székében".
A deportálások idején Nádudvarra 244 főt hurcoltak, ezen felül 60-70-en voltak
munkaszolgálatban. A 244-ből 21-en tértek vissza Kabára és vagy egy tucat férfi a
munkaszolgálatosok közül is hazatért. Segítséggel, de mindent elkövettek, hogy a
létszámtól függő hitközséget megőrizzék, az Isten-tiszteleteket biztosítsák. (E
sorok írója Debrecenből, gyermekotthonból ünnepekre társaival együtt többször
ment Kabára, hogy a létszám teljes legyen.)
Erre a korszakra jellemző volt a szórvány megszüntetése. Erről azért kell
részletesen írni, mert képet kapunk a háború utáni neológ-ortodox egyesítés nem
egészen békés menetéről. Sehol máshol ennyire őszintén erről a témáról még
nem írt senki. Talán Kabával ezért is foglalkozik a könyv a szokottnál
terjedelmesebben.
Szívesen idéznénk még a Hajdúnánást, Berettyóújfalut említő kommentárokat, de
nincs terünk. Azonban el kell mondanunk, hogy a névsorok olvasása is érdekes a
háttér ismeretében. Úgy érezzük az adatokból, a nevek ismerőseink. Magunk elé
képzelhetjük őket, még ha az életben nem is találkoztunk velük. Nagyokat
sóhajtunk, amikor olyan kiváló személyiségek nevére bukkanunk, akiket mindenki ismer
és akikre büszkék lehetünk. A túlélők között is vannak jó ismerőseink, akik
később sokat tettek a zsidóságért, mint a hajdúböszörményi Weisz Márton sachter,
aki néhány év múltán ortodox főrabbi lett. Vagy hogy a kultúrát is említsük, a
Máramaros szigeten született Fried Géza muzsikus felmenői Nánásról származnak,
Konrád György író Berettyóújfaluból indult a világhírnév felé.
Ezt a könyvet kézbe kell venni, forrásmunka, nélkülözhetetlen a kutatómunkához,
fontos adathalmaz minden érdeklődő számára. Egyébként rendkívül olvasmányosak a
tanulmányok. Köszönet érte a szerzőnek, a Debreceni Zsidó Hitközségnek, a
megyének, mindenkinek, akinek a munkához köze van. Talán csak a lektorálás lehetett
volna erőteljesebb. Néhány helyen találunk valószínűtlen, egyértelműen elírt
dátumot, vagy egy-egy szó hiánya miatt nehezen értelmezhető mondatot. De ez egy ilyen
nagyszabású vállalkozás velejárója. Az értékből, a mű jelentőségéből semmit
nem von le.
Deutsch Gábor |