Kelecsényi László: Mozizó Budapest
 


Sok különböző terjedelmű és színvonalú írás született már a mozikról. Kelecsényi László filmtörténész Mozizó Budapest című, a Holnap Kiadónál megjelent könyve felhasználja ezeket, de azért tud újat nyújtani olvasójának. Alcímét felülmúlva (111 év a pest-budai mozgókban) az 1896-os kezdetektől foglalkozik a pesti filmvetítésekkel, amelyeknek kurblis gépekkel még a híres kávéházak adtak otthont.

Az első mozik megjelenése szinte kizárólag zsidó vállalkozók érdeme: a legelső moziengedélyt Sziklai Zsigmond kapta egy Andrássy út 41.szám alatti helyiségre, a következőt Lévy Adolf, a Lumiére cég budapesti megbízottja, tőle Herbst Samu vette át. 1898-ban kapta első moziengedélyét Décsi Gyula, aki később a mozisok egyletét vezette. Ungerleider Mór és Neumann József több mozit épített a fővárosban, a Royalt is.

A Nyugat folyóirat centenáriumát ünnepelve talán nem érdektelen, hogy Ambrus Zoltán ott közölt folytatásos regényében (Mozi Bandi kalandjai) józsefvárosi srácok filmélményeit részletezi. Felsorolja a könyv az 1913-ban Budapesten működött mozikat - kétszerannyi volt mint Bécsben!

Az akkori 105-ből 6 ma is működik. Jegyárak fordítottak voltak mint a színházakban: minél távolabb ült valaki a vászontól, annál többet fizetett. Sokat ír egyes mozik történetéről, megtudjuk, hogy a kertmozik az 1918-as spanyoljárványnak köszönhetik keletkezésüket.

1921-ig a mozitulajdonosok 90%-a zsidó volt, ekkor az ún. mozi-revízió 3%-ra csökkentette arányukat! Mivel az új tulajdonosok hibát-hibára halmoztak, társként visszahozták a zsidó szakembereket, akik a zsidótörvényekig vezették a mozikat.

Csak a film volt néma, a moziban zene festette alá a mondanivalót, néhol saját zenekar volt. Sokat idéz irodalmat a mozikról, legtöbbet Mándy Ivánt, építészetileg csoportosítja a megoldásokat. Nemcsak a műsor – különösen az 1933-ban bevezetett híradófilmek- a mozik elnevezése is tükrözte a politikai változásokat. 1941-ben nemcsak az amerikai és angol filmek tűntek el, a mozik neve is megváltozott, ugyanez történt az 50-es években. Meghökkentő, de Budán még harcoltak, amikor az Urániában már vetítettek.

A koalíciós pártok osztoztak a mozikon, de az államosítás hamar véget vetett vitáiknak. Nagy súlyt fektettek erre a tömegszórakozásra, olcsó jegyek, bérletek tették hozzáférhetővé mindenkinek a filmeket. 1960-tól számíthatjuk a fővárosi mozik aranykorát, az 1978-as térkép még a bőség zavarában ad eligazodást. Néhány év múlva kezdődött fogyás-hanyatlás, amely ellen több módon próbáltak küzdeni. Több kisebb terem szolgálta a választékot, kényelmesebbek lettek a termek és még sok újdonsággal találkozhattak a megfogyatkozott nézők, különösen a művészfilmeket forgalmazó art-mozikban. Megkezdődött a magánosítás, a veszteséglista mégis terjedelmes. Tüntetnek a mozivédők, még vízi-mozi is működött a Rudas fürdőben. Viszont a bevásárlóközpontok meghonosítják a multiplexet, amelyet különösen a fiatalok szeretnek.

Szép és érdekes olvasmány ez a mozihistóriás könyv. Sok szép irodalmi szemelvény van benne, verssel kezdődik és végződik, képek sokasága, régi plakátok bőségben találhatók lapjain.

Aki szereti a mozit, szereti Budapestet örömmel fogja olvasni Kelecsényi László könyvét!

Róbert Péter
2008.05.20