Szentgyörgyi Róbert:
A ZSIDÓSÁG
MÚLTJA 100 RÉGI KÉPESLAPON
|
Természetesen már a
képes levelezőlap feltalálása előtt éltek zsidók a
Kárpát-medencében. Itt jobb soruk volt, mint Európa más országaiban,
bár pl. az Aranybulla is kizárta őket bizonyos tisztségekből, de
később az ország főrendjei közül neveznek ki „zsidóbirót” ügyeik
intézésére, akit Mátyás alatt már a budai Mendel családból
választott prefektus vált fel – egészen a mohácsi vészig.
A török kiűzése után párezer zsidó marad az elpusztult országban, de
néhány évtized múlva megindul a bevándorlás először Morvaországból,
majd az osztrák uralom alá került Galiciából. Először az ország
északkeleti részei telnek meg identitásukat, jiddis nyelvűket őrző
zsidókkal, akiknek utódait még a huszadik századi képeslapok is
megörökítik.
A negyedmilliósra szaporodott zsidóság számarányán felül vesz részt
a szabadságharcban, erről Kossuth és tábornokai nagy elismeréssel
nyilatkoznak és a Szegedre menekült országgyűlés egyenjogúvá teszi a
zsidó lakosokat, sajnos már csak a fegyverletétel előtti hetekben.
Haynau külön hadisarccal bünteti a zsidó hitközségeket a magyar ügy
támogatásáért és csak a kiegyezés hozza meg a felszabadulást a
gyorsan magyarosodó izraeliták számára. Közszolgálatba még kevéssé
veszik be őket, kevés a vasutas, katona állami tisztviselő köztük,
így a postán se. Viszont – mivel nincs analfabéta zsidó és családi
kapcsolataik szorosak – sok levelet és képeslapot írnak.
Először rövid jókívánságok jelennek meg a lapokon, néha csak „Sana
Tova” újévkor, de találkozunk hosszabb szövegekkel is. Elsősorban
magánkiadások ezek, de a Magyar Posta is kiadott héber feliratos
újévi üdvözletet, hiszen a „békebeli” évtizedekben a magyar zsidóság
súlya és befogadottsága egyre növekszik.
Közben a hitközségek három csoportra oszlanak, mindegyik külön
zsinagógákat épít, amelyek szépségéről a képeslapok is tanúskodnak.
Megjelenik rajtuk a hitélet több mozzanata, vidéken is egyre nagyobb
részt vállal a zsidóság a feladatokból, egyre több a legtöbb adót
fizető un. virilista köztük, gyáraik, házaik megjelennek a helyi
képeslapokon. Zömük egyszerű kisember marad, hordárok,
kiskereskedők, munkások akiknek szegénységét a képeslapok is
mutatják.
Kitör az első világháború, a felekezet eleget tesz hazafias
kötelességének, zsidó tömegek öltik fel a csukaszürke egyenruhát,
minden hatodik tartalékos tiszt zsidó, az olasz fronton egyetlen
napon 270 elesettet búcsúztat a tábori főrabbi. Ennek ellenére már a
háború alatt nő az antiszemitizmus, 1918 őszén vidéki zsidóellenes
zavargások, a tanácsköztársaság bukása után a fehérterror a
zsidóságot teszi meg bűnbaknak.
Később konszolidálódnak a viszonyok, de Európa első zsidótörvénye, a
numerus clausus 1928-ig korlátozza a zsidó ifjúság továbbtanulását,
akiket a hírhedt turulisták később véres erőszakkal próbálnak
eltávolítani az egyetemekről.
A trianoni békeszerződés elszakítja az ország kétharmadát és a zsidó
lakosság felét, éppen a legerősebb zsidó identitású, hagyományaihoz
leginkább hűséges rétegeket.
Kötetünk képeslapjain elsősorban őket, a kárpátaljai és máramarosi
zsidókat látjuk mindennapi életükben, az utcán, a zsinagógában,
munka közben. Jellegzetes öltözékük, szakáll és hajviseletük már
ekkor egzotikumként hat a modern szemlélő számára, eltitkolhatatlan
szegénységük cáfolja a zsidó pénzuralom szólamait. Sokan nehéz
munkát végeznek, még a zsidó favágó sem ritka ezen a vidéken és a
zsidó földművesek aránya a világon a legmagasabb Kárpátalján.
Vallásosságuk orthodox, néha haszid jellegű, egyes
csoportnyúlványaik Tokaj vidékén a megkisebbedett országban is éltek
ebben az időben. Csodarabbik földje ez, akiknek sírját máig
látogatják híveik – még tengerentúlról is, elhelyezve a kegyelet
kavicsait, gyakran kérelmeket, kívánságokat. A történelmi
Magyarországon Budapest után itt volt legnagyobb a zsidók
arányszáma. Örömmel üdvözölték a bécsi döntés alapján bevonuló
magyar honvédséget, de zsidótörvények, munkaszolgálat következtek –
utóbbit a fizikai munkához szokott kárpátaljai és máramarosi zsidók
akiket bajtársaik „finneknek” neveztek ( „ fin Maremures…”) jobban
bírták, mint az anyaországiak. Büszkék is voltak erre, ők viszont
jiddisül nem tudó társaikat „mámelandiaknak” titulálták.
1944-ben elérte a végzet a magyar zsidóságot. Április 16-án
Munkácson létesült gettó, az első Magyarországon, 2001 óta ez a
Holokauszt hazai emléknapja.
Szörnyű szenvedéseken mentek át már a deportálás előtt, a csendőrök
kifosztották, megalázták és bántalmazták a zsidókat, akiket végül
vagonokba zsúfolva Auschwitzba hurcoltak. Kiürültek a képeslapokon
oly élénk zsidó utcák, bezárták az üzleteket, elnéptelenedtek a
zsinagógák…
Fájdalmasan kevesen jöttek vissza a halál földjéről és a
megmenekültek többsége másutt próbálta folytatni megtiport életét.
Ma már nagyon kevés zsidó él ezeken a területeken.
Ezért különösen értékes Szentgyörgyi Róbert könyve, amely megörökíti
számunkra ezt a ma már csak képeslapokon látható sajátos világot.
Szemre is gyönyörködtető, szép kiadvány, amelynek hasznosságát az
angol fordítás nagyban emeli.
Róbert Péter
Kronológia
I.u.2-3.sz. Zsidó letelepedés római uralom alatt Pannóniában
9-10.sz. Kis zsidó közösségek a Duna-völgyben. Magyarok a kazár
államban, kabarok részvétele a honfoglalásban
1092,1190. Első törvényi említés zsidókról
1222 – 1233. Törvényben korlátozzák a zsidók jogait
1251. IV. Béla kiváltságlevele védi a zsidókat
1279. Budai zsinat megszorító intézkedései
1360. Nagy Lajos kiűzi a zsidókat
1371-1440. Országos zsidóbíró intézménye
1476-1526. Zsidó prefektura (autonómia és képviselet)
1686. Buda visszafoglalása, zsidómészárlással
1782, 1783: II. József rendeletei a zsidókról
1791. „De Judaeis” törvény a zsidókról
1840. évi XXIX. Törvénycikk a zsidók jogairól
1844. Magyarító Egyesület alakul
1848-49. Részt vesznek a szabadságharcban, szegedi egyenjogúsító
törvény, osztrák hadisarc
1867. Emancipációs törvény, amelyet a képviselőház vita nélkül fogad
el
1882. Tiszaeszlári vérvád, az ártatlan vádlottakat felmentik
1894. Recepció, a zsidó vallás bevett felekezet lesz Magyarországon
1914-18. Zsidók az első világháború frontjain. Utána zsidóellenes
zavargások, amelyeket cionista karhatalmi alakulat ver le
1919-20: Tanácsköztársaság bukása után zsidók bántalmazása,
fosztogatása országszerte
1920-28: „Numerus clausus” korlátozza a zsidó egyetemi hallgatók
számát
1938-1941. Zsidótörvények rontják a magyar zsidóság helyzetét.
Munkaszolgálat kezdete
1941 nyara. Rendezetlen állampolgárságú zsidókat Galiciába
toloncolják, ahol a németek Kemenyec-Podolszkijnál kb. 20.000-et
legyilkolnak közülük
1942. január. Újvidéken magyar csapatok kb. 800 zsidót ölnek meg
1944. Német megszállás. Jogfosztó intézkedések (sárga csillag,
kényszerlakhely,stb.) bevezetése, vidéki zsidóság deportálása (főleg
Auschwitzba).
|