Géczi János:
Jerusalaim, A
képzelet szülte város
|
Géczi
János a veszprémi köves-virágos-illatos barangolásai és
rózsa-történeti szimbólumkutatásai után újabb esszéiben, költői
intimitásaiban, várospompák vándoraként formált impresszióiban
most Jerusalaim városrészeit bóklássza végig.1
A tizennégy írás hitek és tónusok, kövek és boltozatok, legendák
és hangulatok, vacsorák és séták, tér-impressziók vagy
virágtörténetek sorozatán át olyasmi felé kalauzol, ahol nemhogy
turista-tekintet nem jár vagy kutatói agy nem keresgél, de a
festői impresszió vagy keresztényi bűnlajstromot formázó
bölcsészfantázia is a sodró világok kő-simogató impresszióit és
táj-ontológiai lenyomatait találja meg ezernyi változatban.
A kötet a legkevésbé sem szimpla útinapló, még annyira sem
szakrális hódolati hangnemű kegyhely-járó mustra vagy textuális
okoskodás a létmódok és feliratok, élethelyzetek és
élmény-alakzatok körül. Inkább valamiképp a kő-költészet és a
virágszínpad határán, drámai históriákra ébredő, a kerteket
járva és köveket imádva közlekedő ismerkedés, incselkedés vagy
természetművészeti líra. Illatoktól és sodrásoktól való kedvet
hurcol magával, s a fénytől való függésben is biblikus vagy
Talmud-olvasatokat hegyekbe építve szerveződik ez a szöveg,
melynek talán egyetlen mondata vagy mondatrésze sem áll meg
szikáran önmagában.
"Van rá magyarázat, mi húzódik meg azon fiziológiai érdeklődés
mögött, amely az utazásaimra sarkall. /…/ Megérkezésem
pillanatáig biztos vagyok abban, hogy ahová indulok, ott semmit
sem fogok látni. Úgy leszek majd, mint a görögök, s majd a
rómaiak, miután az érdeklődésüktől orruknál fogva vezetve
felkeresik a Templomot: érthetetlen és döbbenetes számukra, hogy
a zsidó világ közepén egyszerűen nincs semmi látnivaló" (14.
old.).
Aztán persze további százhúsz oldal arról szól, mit is lát, aki
a "nem láthatót" keresi… Mert hát itt maga a zsidós és arabos
ricsaj, a keresztény katedrálisok és kopt kendők, a próféták és
utcazenészek, Maimonidész-szövegeket megzenésítő rap-táncosok, "fagylaltospult
felett világítógázzal töltött luftballonok lebegése" tetszik a
költőnek, akit "a kegyesek lakta negyedben" koraesti hászid
családi séták feszessége és kaftánvillanásai, az Olajfák-hegyi
temetők patakja, a Gecsemáné kerti ősöreg lombok, a
"szikla-nehéz, sárgás lap borította hegyoldal" ejt rabul, a
rőtszínű és "emitt rögös, amott porszerű agyagba" az égszürke
aszfaltról letérő vándorként, "Isten arcát" kereső kalandorként,
a múlt és a jövő egyidejű, koncentrált élményét föllelő utazó
szólal meg és olvasóként invitál bennünket "végzetes vonzalmak"
és "a látvány rusnya lápja" együttesét kínáló városrészekbe
(36-39. old.), ahol "a lombok az utcán mámorosan ténfergőket
biztonságosan eltakarják az ortodoxok egéből lekukucskáló
istenének szigorú tekintete elől" (55. old.).
Teraszok, piacok, macskák és sivatagi rózsák, Talmudok és
Mennybemenetel-templom, napi imák és Behemót intim aurájába
vezetnek sétái - Géczi olajfái és olajág-ligetei nem egyszerűen
a látvány Cion-hegyi vagy Kidron-völgyi látképei, hanem belső,
érzelmi látképek is, fénykép-helyettesítő árnyképek is,
evangéliumi események lenyomatai és párálló ködei ugyancsak.
A biblikus idők városát éri tetten ezúttal, de mintegy a sétálót
érintetlenül hagyó, eltévedni szándékosan egyedül akaró
zarándokként, akit "ha arabul tervezné látni a várost, biztosan
Evlija Cselebi szemével tenné", vagy Arthur Koestler terjedelmes
munkái nyomán haladna, de még e veretes szövegekről is az a
"gyötrelmes impressziója, hogy nyomasztóan nincs a városnak
összefüggő története. Van a textusszerzőnek, a szerzőket magába
foglaló mentalitásnak, nyelvnek, kultúrának, de mintha egyetlen
auktor sem venné észre, hogy mennyire unalmas elmondani önmaguk
képzeteit", holott "egyidejűleg három világvallás alapigazsága
kötődik hozzá. Nem akad egy szerző sem, aki tudomásul venné,
hogy nem egyéb ő, már ha megszólal, mint a törvényszerűen
rátelepedett, a személyiségét teljesen átitató civilizáció
médiuma" (13. old.).
Egyszóval a város valódi tartalmait nem a hely megnyilatkozó
"jelentései", szikáran textuális üzeneteit szerint veszi számba,
hanem keresi "azt a lényt, amelyet lépésről lépésre a képzetek
konglomerátuma eredményeként fennálló közösség evolúciója hoz
létre", s melyben a "megláthatatlan, megfoghatatlan,
megtapasztalhatatlan világba toppan", hogy önmagára kérdezzen rá
mint befogadóra, reflektálóra, miközben hitetlenként is beléphet
az ima házába, ahol az imádkozva tanulók között nem zavarja,
hanem épp megtiszteli az összegyűlt hívőket, akik látják
idegenségét, de a világot folytatólagosan tanuló légkörben
emlékeznek és emlékeztetnek "mivoltukra, az élet eredetére,
…ekként magára a Tórára", az ehhez társított széljegyzetekre, a
szimbólumokra és a betűkben Isten igéit vizionáló olvasóra,
avagy magára a bensőséges viszonyra, mely a létezőt, "a hitet
megtartó, szöveghez hű zsidó testének csupa elolvasható jelből
álló" mivoltát fejezi ki.
Nem-hívőként a hitre, nem-jeruzsálemiként a városra, s magukra a
szövegekre is reflektál: "Az hogy a könyvnek lehet, van füllel
meghallható hangja, ha eddig nem is érteném az olvasás
metaforáiból, most megtudhatom, és van annak íze, szaga,
imádható látványa, továbbá megölelhető teste, hogy
megtapasztalom, meg is értem, ahogy fénylő ajakkal, édes nyáltól
nedves fogakkal rágja és falatozza a szóképeket a száj, ahogyan
fölfogja az orr a megőrölt, táplálékszerű, vízszintesen egymás
mellé helyezett, ember számára felajánlkozó mondatokból előömlő
ízeket és illatokat, tapogatja a tíz fürge ujj a papirosok
lapjaiból összegzett könyv korpuszát, mindezt érzékelem, és
azzal is gyorsan szembesülök, hogy a szent könyv miként lesz
testté és vérré…" (135-136. old.).
Az imaház egész építményét teljesen átható, "a papiroson
felébredő szöveg képe és embertorkokon át előbuggyanó mélybarna
sok szava", a meghitt tágasság és a szerzőt meg olvasót
egybeolvasztó "képzelt Jeruzsálem" oly módon tükröződik Géczi
könyvében, ahogyan Ő maga írja záróhangként: "az olvasott anyag
és az olvasó szimbolikus viszonya egyszer csak, nem, nem is
Isten megjelenítésévé, hanem Isten ittlétének bizonyítékává"
lesz.
A Szerző itt egyszerre teremtő és olvasó, kifejező és befogadó,
felfedező és tolmácsoló is… Mintegy "leolvassa" az imádkozó
testről is a létezés indokául szolgáló, azzal harmonizáló
mozgást, tartást, jelentést. S ennyiben csupán valóban "képzelet
szülte város" ez a megismerhetetlen, érzékelhetetlen, "a
mindenhonnan előszivárgó szándékot" megragadni mégis képes
valóság, mely talán maga is felirat, olvasat és megjelölés.
"Talán mert Isten ujja hagyott feliratokat" ezen a világon, s
"Isten szája most visszaolvassa, felidézi belőle a szent
világot, amelyet egykor ő teremtett. Meglehet, ugyanezt a sok
tekercsnyi feliratot szimultán felrajzolta valamennyi emberre,
és ő tudja, miért van, ha mindenkiből mást is olvas ki, habár
mindenkiben benne lakozik a világ teljességének összegyűjtött
szövege" (138 old.).
Persze, Géczy nem maga a Legfőbb Olvasó, maga-vállaltan csupán a
betűvető és a kibetűző is, aki saját hangján idézi meg a
képzetek konglomerátumát és közösségi evolúcióját: az idézetek
és megidézések közben olykor betelepszik a kis zsákutcában
megterített asztal mellé, körötte "a tarka, szunnyadozó
macskákkal", s valószerűvé teszi "a találkozást az építkezésen
rejtőző, önmagába bármit befogadni képes, majd magát felgyújtó,
elégető s végül elhamvasztó szeráffal" (78. old.).
Miközben "reggelenként a dolgok mélyével, esténként a dolgok
magasával foglalkozik", e "sereg macska és egyetlen szeráf
zárójelének közegében" eltelő napjai és íráslapjai a mi
olvasatunkra várnak…
Avagy: a képzelet szülte város olvasatára, írássá lett/tett
létének megérzékelésére. Amit illatol, szagol, les és lát, hall
és képzel, tolmácsol és megfigyel, az mind-mind Géczi-féle
sivatagi kőrózsává változik soraiban.
Formássá, szagossá, fénylővé és szimbolikussá. Örökséggé, mely
képzet - s képzetté, mely örökség ugyanakkor…
Egy városé, "A Városé", amelynek efféle ízei és ekképpen
tolmácsolt tónusai ha nem is egyetlen, de felelősen szuverén
képzelet szülöttei, a Város szülte képzelet olvasatai…
1 Géczi János: Jerusalaim.
A képzelet szülte város. Múlt és Jövő Kiadó, Budapest, 2014.,
139 oldal. A kötet bemutatójáról érdemes felvétel hallgatható
meg: https://www.youtube.com/watch?v=EdKOWQ4U8Yw
A. Gergely András
2017.06.03
|