PESZACH
A chaméc felkutatása és kitakarítása

   


Részlet Meir Lau: A zsidó élet törvényei című könyvéből

....A kovászostól való tartózkodással és a macot (macesz) evésének parancsolatával hajtunk fejet az Úr nagysága és atyáink kételkedés és ellenvetés nélkül való, lángoló hite előtt.

A chaméc felkutatása

A chamec-evés tilalma Izrael legmélyebb történelmi gyökereivel függ össze.
A legkisebb mennyiségű chamécos anyag bármilyen keveréke elegendő ahhoz, hogy tiltva legyen az egész ünnep.

A buktatók elkerülésére a halacha a következő szabályokkal mutat utat:
1. Meg kell keresni a chamécot és eltakarítani.
2. Elhatározzuk, hogy megsemmisítünk minden chaméco(s)t.
3. Eladjuk a cahmécot egy gojnak.

A chaméc felkutatása és kitakarítása az OR-ZSE helyiségében

homec1.jpg
a chaméc maradéka

homec2.jpg
a kitakarítás eszközei: tollseprő, gyertya, fakanál, papírszalvéta

homec3.jpg
a chaméc-et a tollseprővel a fakanálba seperjük

homec4.jpg
a chaméc a fakanálban

homec5.jpg
a chaméc-et a fakanállal és a gyertyával együtt a papírszalvétába göngyöljük és jól átkötjük

homec6.jpg
a chaméc - elégetésre előkészítve - és brachát tartalmazó imakönyv

Bölcseink jó emberismerők voltak, és elrendelték, hogy nem elég csak elhatározni a chaméctól való tartózkodást, mert az ember egész évben hozzászokott a chaméc fogyasztásához, és figyelmetlenségből felhasználhatja a Peszach hét napjában is. Hogy elkerüljük ezt a buktatót, Peszach előtt kötelesek vagyunk a legalaposabban megvizsgálni, hogy van-e a birtokunkban chaméc, s ha találtunk, el kell égetnünk a Széder-este előtti napon (erev-Peszachkor), a napkeltétől számított hatodik óra kezdetéig. Niszan hó 14. napjának beköszöntekor, az erev-Peszach előtti estén, aprólékosan meg kell vizsgálnunk, hogy nem maradt-e chaméc a lakásunkban, noha Purimtól kezdve egészen eddig a napig már mindent végigtakarítottunk.

Erev-Peszach előestéjén, mindjárt a Maariv után van a chaméc keresésének ideje (bedikat chaméc). Semmiféle munkát sem végzünk, amíg a kutatást be nem fejeztük. A kutatást gyertyafénynél ejtjük meg, s előtte a következő brachát mondjuk: Áldott vagy Te, Urunk, I-stenünk, a világ királya, aki megszenteltél bennünket parancsaiddal, és megparancsoltad a chaméc megsemmisítését.

A chamécot másnap délelőtt el fogjuk égetni, a keresés tehát nem végső célja valaminek. A bracha szövegében csak az elégetésről-megsemmisítésről beszélünk, nem a keresésről, mert a keresés csak az elégetéshez vezető eszköz. Nehogy hiába keressünk, és ne legyen mit elégetnünk, s így még a fölösleges áldásmondás tilalmába is ütközzünk, az a szokás, hogy valaki eldug a lakásban 10 kenyérdarabkát, de úgy, hogy a chaméckereső biztosan meg is találja őket.

Aki csak az előre odakészített darabkákat keresi, nem pedig a házában fellelhető összes kenyérmorzsát akarja felfedezni, az nem tett eleget a chaméc-keresés kötelezettségének. Viaszgyertya fényénél kell keresni, mert tiszta a fénye, viszont nem kell attól tartani, hogy felgyújtja az egész házat. A gyertya fényénél kikotrunk minden sarkot, minden repedést, főleg a rendesen chaméc tárolására szolgáló helyeket. Tollsöprűvel "takarítjuk" össze a talált kenyérmorzsákat, belegyűjtjük egy zacskóba, és félretesszük. Jól szem előtt lévő helyre tesszük, hogy el ne felejtsük elégetni másnap a délelőtti órákban, a széder-estét megelőző napon.

A kereséskor is, meg az elégetéskor is szokás mondani a minden chaméc(os) semmissé nyilvánításának arámi szövegét. A ház gazdája kimondja, hogy minden, a tulajdonában lévő chaméc és kovász(os), amit nem vett esetleg észre és nem tudta elégetni, mintegy nem is létezik számára, nem tekinti tulajdonának. Így szól:

Minden birtokomban lévő chaméc és kovász, amit nem láttam, és amit nem égettem el, legyen semmis, értéktelen és senkié se, mint a föld pora.

A chamécot legkésőbb Erev-Peszach (a Széder este előtti nap) hatodik órájának kezdetéig el kell égetni. Ha az egész nap 12 részre (órára) van osztva, akkor a napkeltétől számított negyedik óra végéig szabad a halacha szerint chamécot enni, azaz a nap első harmadában. Az ötödik órára nézve a törvényhozók azt mondják, hogy köztes helyzetben van: chamécot már nem esznek, de még nem kötelező elégetni sem. A hatodik óra kezdetétől fogva kötelező elégetni és elmondani a -át, némi szövegváltoztatással.

Vissza