|
2017. december 17 - 23
|
Bölcseink nagyon komoly erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy
se kortársaik, sem utódaik ne legyenek végtelenül sötét,
egylépcsősen gondolkodó, vagy inkább ezt csak imitáló massza
részeivé. Például megpróbálták azt a - nem minden korban nagyon,
napjainkban rendkívül - bonyolult szemléletet közkinccsé tenni, hogy
a dolgoknak általában többféle olvasata lehetséges.
Egy ártatlan példa a szidra elejéről, amikor Jehuda odalép a még
inkognitóban lévő Józsefhez, és többek közt ezt mondja: "mert olyan
vagy te, mint Fáraó" (44:18).
Rási kommentál: "ez szó szerint annyit jelent, hogy olyannak tűnsz,
mint egy fontos uralkodó. De a midrás szerint: ugyanúgy leprával
leszel megverve, mint ősöd, az a Fáraó, aki az én ősömet, Sárát
magához vette egy éjszakára". Vagyis a mondat ezen része udvarias
bevezetésnek, illetve fenyegetésnek egyaránt felfogható, és ami
ennél pedagógiai szempontból jóval fontosabb: legalább kétféle
olvasata van.
A hanukkai csoda évében (3597/ie. 165) őseink nem tudták megtartani
Szukkot ünnepét, hiszen még a harccal voltak elfoglalva és a
Szentély sem volt az övék. Egy korai forrás szerint (2Makkabeusok
10:6), amikor sikerült újra elindítani a szentélybeli szolgálatot,
akkor egy "második Szukkot"-ot akartak tartani: "Nagy örömükben
nyolc napig tartó ünnepet rendeztek, a sátoros ünnep mintájára.
Visszaemlékeztek rá, hogy nemrégen még hogyan ünnepelték a sátoros
ünnepet, amikor a hegyek közt és a barlangokban tengették életüket,
akár a vadállatok".
Nem ez az egyetlen összefüggés Szukkot, illetve Hanukka nyolc napja
között. Ha egy napra elegendő olaj nyolc napig ég, akkor a csoda
hétnapos, miért nyolcnapos Hanukka? E híres kérdésére több megoldás
is született, Rabbi Eliezer Katz szerint "van egy másik ünnepünk,
amelynek nincs más célja, minthogy az Örökkévaló Izrael iránti
szeretetét demonstrálja, a hétnapos Szukkot-tot követő Smini Áceret.
A midrás szerint Isten még egy napot velünk szeretne tölteni, ezért
rendelte el az öszi sorozat végére ezt az ünnepet, és ugyanígy - Ráv
Katz szerint- Hanukka nyolcadik napja is Isten Izrael iránti
szeretetét hangsúlyozza.
Rabbi Haim ben Attar írja a Zohár-t idézve, hogy a hét napjainak
megfelelően hét cáddik (igaz ember) van, ebben a vonatkozásban
József a sábát (szombat) cáddik-ja. A szombat összekapcsolódik a
békével, ahogy ez a sábát sálom (békés szombatot) üdvözlésből is jól
látszik, vagy abból az imarészletből, mellyel azt kérjük az
Örökkévalótól, hogy "terjessze ki ránk békessége sátorát" (ufrosz
álénu szukkát sloméhá).
Bölcseink szerint a béke az összes áldás forrása, a Misna szerint a
Teremtő nem talált az áldások hordozására jobb eszközt a békénél.
Ráv Árje Finkel szerint ennek alapján már érthető, hogy József miért
vállalt inkább kockázatot, minthogy megszégyenítse testvéreit. Ő a
sábát cáddikja, tehát az áldások forrását jelentő sálom (béke)
embere, ezért minden helyzetben arra törekedett, hogy a békesség
uralkodjon az emberek között. Választhatta volna talán József a
nyilvános konfrontálódást is, mégis inkább - jó példával szolgálva
az utókornak - a békesség mellett döntött.
Sábát sálom, békés szombatot mindenkinek!
Darvas István
rabbi
|
|
|
Copyright © ORZSE.HU, 2017.
Az oldalainkon
található anyagok, információk bármilyen felhasználása csak a
szerző(k) előzetes, írásbeli engedélyével történhet. |
|
|