Egyebek mellett a királyra vonatkozó törvényekkel is foglalkozik a
szidra, ami nem tűnik feltétlenül aktuálisnak, pedig az.
Az egyik micvája ez volt: "És mikor majd ül királyi trónján, írja le magának a
tan másolatát egy tekercsre" (17:18). Rási elárulja, hogy bölcseink
szerint (Szánhedrin 21b) két Tórát kellett írnia. Egyet a kincstárban
kellett őrizni, a másiknak viszont mindig a király előtt kellett lennie.
Erre vonatkoznak Rabbi Avraham Smuel Binjámin Szofer (Ktáv Szofer)
szavai: "Izrael királyának és a nép minden vezetőjének két
tóratekerccsel kell rendelkezni, egyet tartson "kincstárában", vagyis a
parancsok megőrzését - a kisebb micvák esetében is - a legnagyobb
szigorúsággal vonatkoztassa magára, és egy legyen nála, bárhová is megy,
hogy figyelmeztesse, tanítsa népét a micvák betartásának fontosságára.
A "kincstári" és a "mobil" Tóra szövege kötelezően egyforma, de
értelmezésükben, felhasználásukban legalább ennyire kötelező jelleggel
különbözniük kell(ett).
Minap a király kapcsán beszéltünk arról, hogy két Tórát kellett írnia. A
"két Tóra" fogalma másként is előjöhet, például a Tóra egymástól
homlokegyenest eltérő magyarázatait hallva is kialakulhat olyan
érzésünk, hogy kettő van belőle.
Az igazság keresésére és ennek nehézségeire a hetiszakasz is felhívja a
figyelmet: "igazságot, igazságot üldözz" (16:20), a versben egymás után
kétszer említett "igazság" szó talán a szükségszerűen különböző
nézőpontok lehetőségére utal. A Talmud (Szanhedrin 32b) hoz néhány
megjegyzést, ami a fenti mondat értelmezését segíti, ezek közül Ráv Ási
véleményét idézem: "az igazság első említése a szigorú törvényre, a
második a kompromisszumra vonatkozik".
"A tanúk keze legyen rajta először, hogy megöljék őt …" (17.7.). A
Rámbám a Misnához fűzött kommentárjában elmondja, hogy a tanúknak saját
kezűleg kellett végrehajtani a halálos ítéletet, abból kifolyólag, hogy
az igazságot csak ők tudták, hiszen amiről a többi ember értesülhetett
az nem volt más, csak a történtekről (az elkövetett bűnről) szóló
elbeszélés. Ezen előírásnak volt még egy következménye, miként Rabbi
Ávráhám Menahem Rápá rámutat: "jobban ügyelniük kellett a tanúknak, hogy
a tanúskodás alkalmával igazat mondjanak". E törvény azt a nevelési célt
szolgálta, hogy ritkán kerüljön sor halálbüntetésre, hiszen "Isten sír
még a vétkesek kiontott vére után is".
Bölcseink igyekeztek egyértelművé tenni, hogy az év minden napján
kötelesek vagyunk legjobb tudásunk szerint szolgálni a Teremtőt és
teljesíteni parancsolatait. Ezzel együtt - ismerve hittestvéreik
természetét - az esztendő utolsó hónapját előtérbe helyezték azt
sugallva, hogy noha minden kétséget kizáróan akkor cselekednénk
helyesen, ha egyenletesen magas szinten lennénk micvatartók, nem várnak
tőlünk lehetetlent.
Ezt a gondolatot tovább folytatva eljuthatunk-e olyan következtetésig,
hogy aki a többi tizenegy hónapban precízen tartja a parancsolatokat,
annak elul nem hozhat semmi újat? Esetleg mondhatjuk-e, hogy a többi
hónapot akár teljesen el is hanyagolhatjuk, és koncentráljunk minden
erőnkkel az utolsóra?
Ha valaki úgy érzi, hogy nincs javításra szoruló cselekedete, jelleme
tökéletes, akkor nem értette meg a hagyomány egyetlen betűjét sem, de az
sem jutott messzebbre a megértés rögös útján, aki azt feltételezi, hogy
alap nélkül lehet házat építeni.
A tisztánlátás a megtérés megkerülhetetlen feltétele, aminek gyakorlati
alkalmazásában az lehet az első lépcsőfok, ha az ünnepekig hátralévő
időben nem embertársaink hibásnak vélt cselekedeteivel foglalkozunk, nem
kritizálunk, még ha teljesen biztosak is vagyunk igazunkban, ezzel
szemben megpróbáljuk elfogadni és elmélyíteni azt a bonyolult
gondolatot, miszerint nem vagyunk tökéletesek, és e szomorú, egyben
előremutató tény okán talán az a leghelyesebb, ha az év végét megelőző
időszakot kizárólag saját jellemünk, tetteink vizsgálatával töltjük.
Korábban beszéltünk a kompromisszum (héberül: pesárá) lehetőségéről a
bírósági ítéletek kapcsán. Ilyen megegyezést - az objektív igazság
folyamatos jelenlétében - csak vélt igazságok kárára lehet kötni, hiszen
a peres feleknek, feltéve ha tisztességes emberekről van szó, a
veszteségük elfogadható mértékéről kell döntést hozni a megoldás
érdekében.
Bár nem valószínű, de az is elképzelhető, hogy mindketten rosszul
emlékeznek a vitatott kérdés kapcsán, és a pesárá végül objektív
igazságot is eredményez. Vagyis csak olyan esetben lehet kompromisszumot
kötni, ahol létezik objektív igazság, mert a megegyezés által vagy azzal
egybevágó megoldás születik, vagy az attól való eltérés mindkét fél
számára elfogadható mértékén belül maradnak.
Ezért nem lehet a magánéletben hosszútávon működő kompromisszumokat
kötni, mert ott objektív igazság nincs, hanem két igazság néz egymással
farkasszemet, és az esetleges megegyezést azt teszi instabillá, hogy
valójában nem az objektív igazság rendszerén belül egyezkedtek, hanem az
egymással párhuzamosan haladó igazságaik mentén, és bár mindkét fél
eltávolodik a saját igazától, de egy lépést sem tesz a másik igaza felé,
így pedig nem kompromisszum, hanem időhúzás a végeredmény.
Teendő? "Igazságot, csak igazságot kövess, hogy élj" (16:20), vagyis ne
engedj az igazadból, és ne törekedj megegyezésre, mert nem lesz tartós
és boldog sem leszel tőle, viszont legyél nagyon elégedett, ha a
megegyezések a másik iránti szeretetedből fakadó magátólértetődésből
erőlködés nélkül megszületnek.
Szép napot mindenkinek!
Darvas
István
rabbi |