Smá imánk első két mondata születésének talmudi (Pszáhim 56a)
interpretációja: "Halljad Izrael, Örökkévaló Istenünk, az Örökkévaló
egy" (6:4). "Ahogy Rabbi Simon ben Lákis idézte az írottakat: "És
szólította Jákob a fiait és mondta: gyűljetek egybe, hadd adom
tudtotokra, mi ér benneteket a késő jövőben" (1Mózes 49:1).
Jákob fel akarta fedni fiainak az "idők végeztével" bekövetkező teljes
megváltást (ld. Dániel 12:13), de a Sehina eltávozott tőle, hogy ne
tudjon prófétálni. Jákob azt mondta: talán azért távozott el a Sehina
tőlem - Isten ments - mert gyermekeim egyike alkalmatlan. Így volt ez
nagyapám, Ábrahám esetében is, tőle származik Ismael, illetve apámnál
is, hiszen tőle származik Ézsau. Ekkor fiai így szóltak hozzá: "Halljad
Izrael, Örökkévaló Istenünk, az Örökkévaló egy" - azt mondták: miként a
te szívedben egy Isten van, úgy a miénkben is egy van. Erre Jákob
ősatyánk így válaszolt: "áldott legyen dicsőséges királysága
örökkön-örökké"!
"Halljad Izrael, Örökkévaló Istenünk, az Örökkévaló egy" (6:4). Isten és
Izrael különleges kapcsolatáról szól a talmudi (Bráhot 6a) idézet:
"Akkor Isten énekli meg Izrael dicsőségét? Igen! Írva van: "kimondatni
az Örökkévalóval" (5Mózes 26:17), és az is írva van: "az Örökkévaló azt
kívánja ma kimondatni veled" (uo. 18) - azt mondta Isten Izraelnek: ti
tettetek engem különleges dicsőség hordozójává a Világon, és Én
különleges dicsőség hordozójává teszlek titeket a Világon. Ti tettetek
engem különleges dicsőség hordozójává a Világon - amint írva van: "Halld
Izrael, az Örökkévaló Istenünk, az Örökkévaló egy" (5Mózes 6:4). Én
különleges dicsőség hordozójává teszlek titeket a Világon - amint írva
van: "És kicsoda olyan, mint a te néped, Izrael, egy nemzetség a földön"
(1Krónikák 17:21).
"Rábbán Gámliel, Rabbi Elázár ben Ázárjá, Rabbi Jehosua és Rabbi Akiba
felmentek Jeruzsálembe, ahol épp tilos volt zsidóknak lakni. Amikor
Cofim hegyéhez érkeztek, megszaggatták ruháikat (így kellett tenni, ha
valaki megpillantotta a lerombolt várost)...és mikor elérkeztek a
Templom-hegyhez, észrevettek egy rókát (sakált?), amint elszalad a
Szentek Szentjének helyéről.
Mind zokogni kezdtek, de Akiba nevetett. Megkérdezték, miért nevet, ő
meg visszakérdezett: miért sírtok? Ne sírjunk, amikor írva van: "Az
idegen, aki belép – haljon meg" (4Mózes 1:54), és most ez a hely rókák
tanyája? Pont ezért nevetek – felelte Akiba.
Láthatjuk, hogy Isten betartotta ígéretét vétkeink miatt, büntetésből
felégetik és felszántják a Várost, így biztosak lehetünk abban is, hogy
a teljes megváltás ígéretét is betartja… Mondták neki társai: Akiba,
megvigasztaltál bennünket!" (Mákot 24b)
Vajon héberül kell olvasnunk a Smát imát vagy hangosan? A Talmud (Bráhot
13a) szerint: "Mestereink tanították a B’rájtában: a Smát olvassuk úgy,
ahogy írva van (héberül)" - ezek Rabbi szavai, de a bölcsek azt mondják:
bármilyen nyelven teljesíthető a micva.
Mi az indoka Rabbinak? Azt mondja a vers: "és legyenek ezek a szavak"
(5Mózes 6:6) legyenek - írásuk szerint legyenek. És mi a rabbik indoka?
Mert írva van: "halld" - bármilyen nyelven, ahogy hallod (és érted).
Mit kezd Rabbi a "halld" szóval? A "halld" arra kell neki (hogy
megtanítsa): halld meg füleddel mindazt, amit száddal mondtál (azaz a
Smát hangosan kell olvasni). De a rabbik, úgy gondolják, mint az, aki
azt mondja, hogy aki halkan mondja a Smát, az is teljesíti kötelességét,
és a Smá ("halld") szó azt tanítja, hogy bármilyen nyelven lehet
mondani.
"Technikai" útmutató Smá-mondáshoz (Bráhot 13b): "Tanították mestereink
a B’rájtában: "Halld Izrael, Örökkévaló Istenünk, az Örökkévaló egy" -
eddig kell a szív kávánája - ezek Rabbi Meir szavai.
Rává azt mondja: a háláhá Rabbi Meir szerint van". Vagyis csak ezt a
mondatot kell kávánával mondani. "A B'’rájtában Szumhosz mondja:
mindenki, aki hosszan mondja az "egy"-et, annak meghosszabbodnak napjai
és évei.
Azt mondta Ráv Áhá bár Jákov: az "egy" szó, utolsó "dáled" betűjét (kell
elnyújtani)…Rabbi Jirmijá ült Rabbi Hijá bár Ábbá előtt, aki látta, hogy
Rabbi Jirmijá nagyon hosszan elnyújtja az "egy"-et. Mondta neki: miután
elegendő mértékig elnyújtottad, arra gondolva, hogy egy Isten van égen
és földön, és ezzel magadra vetted az égi királyság igáját, már nem kell
jobban elnyújtanod.
A Bét Jehuda közösség bölcsessége dacára is halvány gesztenyebarna
hajkoronával ékesített tagja, Reb Ávrohom ben Ávsolajm a Smá imát mindig
állva mondja, persze, nem véletlenül (Bráhot 13b): "Ráv Nátán bár Már
Ukvá mondta Ráv Jehudá nevében: a "szívedre" állva mondandó. Rabbi
Johanán mondja: az egész fejezet állva mondandó, és ezzel Rabbi Johanán
aszerint megy, amit a szugiá elején láttunk: azt mondta Rabba bar bar
Hana Rabbi Johanán nevében: a háláhá Rabbi Áhá szerint van, amit Rabbi
Jehudá nevében mondott. (miszerint a káváná micvája az első szakasz
végéig tart, és azért kell állnia, hogy illő módon irányítsa a szívét)."
Sábát sálom, békés szombatot mindenkinek!
Darvas
István
rabbi |