Sommer László:
Tel-Avivi Iskolák
A "Tisztelgés a 100 éves Tel-Aviv előtt", című, a Magyar Tudomány Ünnepe
előadássorozatban 2009.november 24-én elhangzott előadás rövid tartalma.
Tradicionálisan az írott tanok alapján egyik
legjelentősebb feladata egy zsidó embernek tanulni és tanítani. Az
„És beszéld el fiadnak” gondolat adta szülői és pedagógusi
kötelességet emeli ki, hogy a vallás a tan továbbadása, továbbvivése
alapvető. A peszach Hagadában szereplő négy féle fiú – a szülő, és a
tanító, a tanár egyik első módszertani útmutatója. (Haham, Tam, Rasa,
és aki még kérdezni se tud).
Mai gondolatokra ezt átírva Izrael jövőjét többek között oktatási
rendszere határozhatja meg – azaz az agy, egy hatalom. Izrael és
azon belül 100 éves Tel-Aviv - Yaffo nemzedékek nyomdokaiba lépve
alap, közép és felső oktatási intézményeivel tanúsítja ezt.
Az állami oktatási rendszer a mai mamlachti (állami) és mamlachti
dati (vallásos állami) a polgári világi értékek, a zsidó kulturális
örökség, a magas szintű technológiai a megfigyelő és elemzőkészség,
valamint a széles alapokon nyugvó tudás terjesztésén munkálkodik.
Az állami tantervek ellenére az iskolák között jelentős az eltérés.
A mindenkori oktatási Minisztériumi feladata klasszikus és modern
pedagógiai gyakorlat segítségével, a nemek közötti egyenlőség, a
széleskörű humanitárius tantervek mellett a tudományos és technikai
nevelés kialakítása és elterjesztése, melynek érdekében a tehetséges
törekvő pedagógusok és az időnként nagy osztálylétszámok hosszú és
rövid lejáratú célokat határoznak meg.
Egyik legsürgetőbb kihívás az oktatási esélyegyenlőség minden
gyermek számára, mert aggasztó ellentétek jellemzik a társadalmat
így az oktatást is. (Területi különbségek, családi megosztottság).
A továbbiakban az izraeli oktatás története, az iskola típusa, az
iskola légköre, az átadandó értékekre, az iskolai struktúrára, a
tehetséggondozásra, a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatására,
az óvodai, az általános és középiskolás oktatásra tér ki az előadás.
Tel-Aviv egyik fontos iskolájában szerzett személyi tapasztalatok
feltárása és a látogatott intézményben folyó oktató-nevelő munka is
helyet kapott az előadásban a látogatott judaisztika, arab nyelv,
kémia, biológia-természetismeret órák elemzése kapcsán, kiterjesztve
az iskolai ünnepekre és a szülői értekezletekre is.
A jövő tervei Ron Huldai minisztériumi referenduma alapján (2008) a
következőkben körvonalazhatók:
1. Valódi esélyegyenlőség teremtése
2. Növekvő tanulói létszám figyelembevétele
3. A természettudományos oktatás kiemelt kezelése
4. Hazaszeretetre való nevelés fontossága
5. Kellemes, biztonságos iskolai környezet biztosítása
Szó esett olyan statisztikai adatokról, melyek a Tel-Avivi oktatást
minősítik.
A Tel-Aviv – Yaffo-i önkormányzat számos olyan projektet gondoz,
mely a tanulási nehézségekkel küzdő rászoruló gyermekeket illetve az
ő tanítási, tanulási folyamatait támogatja.
- Yaffo dél részén egy 4300 tanulóra kiterjedő 21 általános iskolát
érintő „Tápanyagösszetétel optimalizálása” című projekt folyik,
melynek belső kiterjesztése folyik Bialik, Rógozin, Ironi Khan
további 1100 tanulójára vonatkozik.
- 86 helyen könnyítették meg az étkezési lehetőségeket, számos
helyen meleg étkeztetéssel, emiatt a tanulási idő megnyúlhat.
- Léteznek tervek a fiatalság klubokban történő támogatására,
ifjúsági klubok, családi klubok és egész speciális
veszélyeztetettséget elhárító központok létrehozására.
- Bevezették a Hínweim programot a környezeti nevelésre
- Közösségfejlesztő programokat vezettek be (Neve Golan, Yaffo D, és
Dan kerületekben)
- Zenei közösségformáló központot hoztak létre a városi ifjúsági
konzervatóriumban (Neve Eliezer)
Néhány statisztikai adat a minőségről
- A Tel-Aviv – Yaffoban tanulni kezdők 1999-ben 59%-ban, 2007-ben
75% végezték el iskoláikat, és befejezték alaptanulmányaikat.
- 2006-ban a városi iskolások 78%-ka volt jogosult központi
érettségi vizsgát tenni, ennek 66%-a Tel-Aviv – Yaffo-i az országos
átlag ez évben 56%.
|