A minap kritikát
kellett írnom egy olyan könyvről, amelyben az
utolsó két tanulmány Németh Lászlóról és Kertész
Imréről szólt. Mindkét tanulmány korrekt írás
volt, de úgy éreztem, hogy ki kell egészítenem
néhány megjegyzéssel. Azt kifogásoltam a két
írásban, hogy a Németh Lászlóról a mostani
értelmiség alig tud valamit, nem olvassák. Az MTV
archívumában nyolc drámája és regénye található a
legjobb színészek előadásában és ezeket meg sem
ismétlik. Nem beszélnek arról, hogy
Hódmezővásárhelyen, mikor ott tanított a
gimnáziumban, a fizikát, kémiát, biológiát már úgy
tanította, ahogy most szeretné az oktatási
kormányzat. De erőszak, ellenállás pedig a művelt
országokban már rég ez a módi. A mezőgazdaságról
is voltak kiváló elképzelései. Egyetlen könyvét
emlegetik, amely a legnagyobb tévedése, a
Kisebbségben címűt, ahol megállapítja, hogy vannak
híg magyarok, itt természetesen a zsidó magyarság
áll első helyen, de nem rossz társaságban, mert
Petőfi is híg magyar. Ezzel szemben állnak a mély
magyarok, amely álláspont tudományosan nem
igazolható, hiszen a faji megkülönböztetés már
régen megcáfolt kategória. Az emberiség egy faj,
amelynek vannak a földrajzi körülményekhez
alkalmazkodó, úgynevezett rasszai és etnikumai,
amelyeket kultúrájuk, hagyományaik tartanak össze,
de ma már tudjuk, hogy génjeik, adottságaik
egyformán adottak.
Hasonló módon méltatlannak tartom, hogy Kertész
Imre Nobel-díját sokan érdemtelennek tartották és
ő maga is néha elfogadhatatlan módon nyilatkozik.
Kertész kiváló műveket írt és a Sorstalanság
megérdemelte a Nobel-díjat. De amikor olyanokat
nyilatkozik, hogy ez igazában nem magyar mű, hogy
ez nem a pesti szülőföld termése, akkor erősen
vitatom állítását. Ez a mű magyarul íródott és a
magyar mentalitást tükrözi, amelyet Csokonai,
Karinthy, Örkény, Fejes alakított ki és nem
születhetett volna meg Pesten, ahol olyan baráti
köre volt, amelyiknek egyik tagja Kardos G. György
volt. Én tehát nagyra becsülöm munkáját és az
adott körülmények között jogosnak látom a
Nobel-díjat. De abszolút értelemben gondolkodva
Móricz Zsigmondot én is nagyobb írónak tartom,
viszont hosszú jegyzéket írhatunk, ki mindenki nem
kapott Nobel-díjat. Csak egyet említsek. A XX.
század egyik legnagyobb zsenije Neumann János sem
volt Nobel-díjas és hány kitüntetettről derült ki,
hogy nem érdemelt volna Nobel-díjat. No de ez így
van a legtöbb zsűri esetében, hogy néha
melléfognak.
Amint látják Németh László és Kertész Imre
említéséből, hogy napjaink újra ébredő mérgéről
van szó, amelyet a társadalom elővesz ha bajban
van, ha bűnbakokat kell keresni és ezt sok száz
éve úgynevezett „zsidókérdésnek” hívják. Ehhez
kívánok pár személyes élményt és megállapítást
hozzáfűzni, mert úgy látom, hogy az utóbbi években
a méreg újra terjed, Magyarország erősen jobbra
tart.
Illendőnek tartom, hogy mielőtt mondandóm
elkezdem, elmondjam, ki írja ezeket a sorokat.
1924-ben egy zsidó kocsmáros családjában születtem
Kőbányán. Apám vízvezeték szerelő, gyári munkás
volt, később kocsmát nyitott. 1915-ben bevonult
katonának és Galíciában ellőtték a lábát. Egy kis
dobozban őriztük az aknaszilánkot, a kioperált
csontot, meg a kitüntetést. Engem is magyar
szellemben nevelt, Petőfi Sándor verseit kaptam
tőle elsőnek, mikor olvasni megtanultam. Hogy
szomorú sorsát itt előre megemlítsem 1944-ben, 60
éves korában árokásásra rendelték ki a nyilasok.
Kőbányán még látták a menetben sántikálni, de hogy
hol halt meg, hol és ki temette el, máig sem
tudom.
Éltem a külvárosi gyerekek nagyszerű életét. A
Szent László Gimnáziumban ugyanúgy lelkesedtem a
hazatérő országrészekért, mint társaim. Egy régi
fénykép őrzi, hogy kihúzott mellel ülünk a
padokban és a falon „Kassát vissza!”, „Erdélyt
vissza!” feliratok. A kosárlabda csapatunkat
mindenki ismerte, mert az országos bajnok címéért
küzdöttünk. Apámtól az első zsidótörvény elvette a
kocsmát. A második megjelenése után tornatanárunk
félre hívott és mint férfi a férfinak keményen
szemembe nézett, s közölte, többet nem játszhatom
a csapatban, mert nem vagyok magyar.
Elkeseredésemben jelesen érettségiztem és egy
véletlen folytán bejutottam a Pázmány Péter
Tudományegyetemre, s 1944. áprilisában alapvizsgát
tettem magyar irodalomból, nyelvészetből és német
szakból. Az alapvizsga után bevonultam
munkaszolgálatra, majd néhány hónap után
Budapesten elfogtak és Balfra vittek. Ott olyan
kubikusokkal, mint Szerb Antal, Sárközy György,
Halász Gábor építettük Bécs városának
védőrendszerét. Hitler ugyanis úgy döntött, hogy
Budapest elpusztulhat az utolsó házig, de Bécset
meg kell védeni. Hazánk történetében nem először
próbáltuk az ellenséget visszatartani Bécs
városától. A borzalmas hidegben a szérűkbe
behordta a szél a havat. Mosdás hiányában
eltetvesedtünk és az állandó hasmenéstől egymás
után temettük a templom melletti dombon ásott
tömegsírba halottainkat. Egyszer engem is
kirendeltek a hullák felvitelére a templomdombra.
Soha nem felejtem el, hogy két rúdon, vállon víve
hogyan izeg-mozog, sőt hangokat is ad a
szerencsétlen halott. Túléltem, mert szerencsére
külvárosi gyerek voltam, tudtam, hogyan kell
pöcegödröt kitakarítani és tehetségem látva a sváb
gazdaasszony, akinek férje a fronton volt,
felszólított, hogy a 12 órai kinti munka után
tartsam rendben istállóját és tehénkéjét. Benn
aludhattam a melegben, sőt az asszony élete
kockáztatásával minden este egy fazék krumplit is
hozott. A diaré ellen kukoricát is adott, ami
lapáton elégetve a legkiválóbb gyógyszer.
Közeledtek a szovjet csapatok, Sopront bombázták.
Indultunk a fronton át a mauthauseni haláltáborba.
Csak egy rövid megjegyzés, akik elbújtak, azokból
csak egy maradt életben és az mesélte el, hogyan
történt a menekülők föladása és kivégzése. Mi
pedig eljutottunk Mauthausenbe, majd néhány hét
után tovább föl az Alpokba, mert nem győzte a
kivégző kapacitás a feladatát elvégezni és a
fölösleget elindították fel, az ott felépített
szükségbarakkokba. Ez volt az a menet, mikor a
német kísérő katonát az elkínzott, végletekig
legyöngült emberek kérték meg, hogy ugyan lője már
tarkón őket és ő eleget tett embertársa utolsó
kívánságának.
Ezt is bírtam, de nem sok volt már hátra. Május
5-én amerikai csapatok gördültek be a lágerbe és a
máramarosi paraszt-zsidók már akasztották is
azokat a kínzóikat, akik időben nem szereztek
civil ruhát és nem menekültek el a táborból.
Hárman azonnal indultunk hazafelé, és bár a
rengeteg össze-vissza étkezéstől négy napig
eszméleten kívül voltam, de egy jólelkű osztrák
asszony galamblevest főzött, és azt mondta, ha
több marad bent, mint ami kimegy, élve maradsz.
Mentünk tovább.
Volt, aki megvárta az amerikai egészségügyieket,
és ha volt rokonuk mentek Amerikába. A fiatalabbak
és az ortodoxok Palesztinába indultak. Mi, akik
nagyobb részt korábban kapcsolatban voltunk
szociáldemokratákkal, és akik Petőfin nevelődtünk,
(azon a híg magyaron) jöttünk haza árkon-bokron.
Mert hittük, hogy itt szabad, boldog lesz
mindenki, bár a „bőre barna vagy fehér”. És az
újjáépítésben már ott akartunk lenni.
Nekem öttagú volt a családom. Ebből, ahogy már
mondtam apám meghalt, anyám a nagyanyámmal együtt
a gettóban pusztult el. Kedves bátyám az
úgynevezett bóri menettel jött hazafelé, amikor
Cservenkánál a magyar és a német keret nagy
mulatságot rendezett, megásatták a nyomorultakkal
sírjukat és egyenként tarkón lőtték őket a
megásott sírba. Igazi muri volt. Engedjék meg,
hogy itt megszakítsam a történetet és mondjak egy
pár szót a jugoszláv-magyar történelemről.
Ismeretes, hogy 1940-ben gróf Teleki Pál örök
barátsági szerződést írt alá a jugoszláv
kormánnyal. Néhány héttel később Hitler
követelésére Horthy átengedte a német csapatokat
Jugoszlávia megtámadására. Teleki öngyilkos lett.
Horthynak írt búcsúlevelében többek között ez áll:
„Főméltóságú Úr! Szószegők lettünk... a gazemberek
oldalára álltunk...” Majd magyar csapatok indultak
a régi területek visszahódítására. Számos helyen
követtek el gyilkosságokat a lakosság között.
Újvidéken egy nap 2003 szerbet és zsidót lőttek a
Dunába. (Hideg Napok) A szovjet hadsereg és a
partizánok elől visszavonultak a német-magyar
csapatok, a munkaszolgálatosok menetét pedig
gyorsítottan irányították Cservenkán túl, a magyar
határ felé. Ebből a menetből Győrig eljutott
Radnóti Miklós, aki utolsó verseit egy kis füzetbe
írta és négy nyelven kérte, hogy ezt a füzetet
Radnóti Miklós magyar költő hova kéri eljuttatni.
Exhumáláskor találták meg ezt a füzetet.
A Bórból induló második menet megmenekült. A
betegeket és a gyengéket, akik nem mertek
elindulni, jugoszláv partizánok kiszabadították és
gondoskodtak gyógyításukról. Sajnos Tito
partizánjai szörnyű bosszút álltak az újvidéki
vérengzésekért, akiknek vezetőit Horthy is
elítélte és Németországba menekültek. 40 ezer
ártatlan helyi magyart gyilkoltak le Újvidék
megtorlásáért. Erről csak az utóbbi években
értesültünk. Annyit tudtunk, hogy a szovjet
hadsereg a szövetségesek segítségével óriási
véráldozattal legyőzték a legyőzhetetlennek
tartott hitleri hadsereget és megmentették Európát
és Ázsiát a barna pestistől.
Visszatérve családom történetéhez, egyetlen
idősebb bátyám élt. A szovjet fogság őrizte meg
életét és csak '47-ben tudott hazajönni. A
rendszerváltásig gyűlölte az oroszokat, mert ugyan
biztosították neki a hadifogolynak nemzetközileg
előírt élelmiszer adagját, föl volt háborodva,
hogy német fasisztákkal egy lágerben tartották,
hiszen ő csak lapáttal ment kényszerből a
Szovjetunió ellen. Akkor enyhült meg, mikor a
rendszerváltás után egy sportközvetítésen először
látta a nyilaskeresztet és a hozzá járó
mondókákat.
Nos, mikor hazajöttem ez várt rám. Elmentem a régi
lakásunkba, megtaláltam apámnak egy jegyzetét,
hogy mit vittek el, hova, de mindentől
megundorodtam és a beköltözők legnagyobb örömére,
otthagytam nekik a lakást, nem kérve egyetlen
fillért sem, azóta se jártam azon a környéken.
Odahagytam II. Józseftől kapott német nevemet és
bátyám emlékére, aki Stern Sándor Tibor volt,
felvettem a Sándor nevet. Eltértem az 5000 éves
előírásoktól, mert a történtek után nem tudtam
hinni, hogy az Isten ilyesmit végig tud nézni.
Az ifjúsági mozgalomban találtam munkát és az a
lány, akivel együtt jártam bevonulásom előtt,
magához hívott. Én mentem, szobája sarkába
letettem minden vagyonom, a hátizsákot József
Attila Cserépfalvi kiadásával, és pihentem. De
elvittek a klinikára, mert azt gyanították, hogy
rákban szenvedek, de kiderült, hogy az éhezéstől
gyengültem le és bő étkezést javasoltak
gyógyulásként.
1945. májusában még éhezett az ország, dolgoznom
kellett, az egyetem folytatására még nem
gondolhattam. Úgy kerültem munkába, hogy egy régi
ifitársam hívott az ifjúsági mozgalom központjába,
mert ott délben bableves volt és még kenyeret is
adtak hozzá. Szép munkám volt. Két évig a
tanoncotthonok szervezetében dolgoztam. Vagy 5000
gyereket gyűjtöttünk össze, apátlan, anyátlan
árvát, faluról följött gyereket. Elláttuk őket
ennivalóval és tanítottuk őket, amire kellett.
A felükből felső iskolát végzett ember lett. Aztán
a '48-as forradalom és szabadságharc százéves
évfordulójának ünneplését szerveztük. Még sok
magyar faluban állnak azok az emlékművek,
amelyeket a fiatalok állítottak 1948. emlékére.
1949. végén a Magyar Rádióba kerültem, ahol a
gyermekosztályt vezettem. Aki még emlékszik rá,
hogy mi volt az, hogy Csinn-bumm cirkusz,
Csili-csala csodái, meg az Esti mese, ennek
szignálja még ma is hallható. Ezt csináltuk vagy
húszan, jórészt egyetemről jött fiatalokkal. Aztán
'58. márciusától a Televízióban dolgoztam, mint a
vezető helyettese, később a művelődési, gyermek
műsorok, Iskolatelevízió, meg a Ki mit tudok és
hasonlók adták munkánkat, egyben szórakozásunkat.
1985-ben műsorigazgatóként küldtek nyugdíjba. Egy
előrelátó gazdasági ember (nem sokáig maradhatott
a Tévében) szólított föl, hogy szervezzem meg az
ország második videó kiadóját, hogy az emberek ne
csak külföldi kazettákat nézzenek, hanem mindazt a
kincset, a magyar népmesétől Az ember
tragédiájáig, amit a Televízió archívuma őrzött.
Az agygörcs után, amely szerencsére csak a
mozgásközpontomat támadta, írtam négy könyvet és
íme 85. évemben még belemártom magam a nagyok
dolgába, mint egyszerű nyugdíjas.
Amikor hazajöttem, megtudtam, hogyan történt
csaknem minden rokonom, akik nem Budapesten
laktak, hihetetlenül gyors összeszedése és
nagyipari elpusztítása. Két polgármester
kivételével a magyar közigazgatás példásan
működött. Az egész akciót 9 német irányította,
élén Eichmannal és mindent magyarok szerveztek.
Már tudták, hogy a háborút elvesztettük, ennek
ellenére sehol nem mutatkozott ellenállás és a MÁV
sem jelentett vagonhiányt. Ugyanazon a napon
májusban, amikor a nyomorult vidéki fűszereseket,
doktor bácsikat, nyolcvan éves nagymamát és tegnap
született kicsit marhavagonba raktak egy vödör
vízzel, fölszállt egy repülőgép a 60 leggazdagabb
grófi és bárói rangokkal megjelölt bankigazgató és
gyáros, mert kiderült hogy a legkeményebb
gyűlöletet is meg lehet fizetni pénzzel. Göring
személyes tulajdonába kapta Weisz báró egész
vagyonát, így a többiét Chorinét, Goldbergerét
stb. és megtömött ládákkal elrepültek
Portugáliába. Azóta hivatalosan elismerték azt is,
hogy annak a két szlovák embernek a jelentése,
akik megszöktek Auschwitzból és elmondták, hogy
készülnek félmillió ember kivégzésére. Ezt a
jelentést eljuttatták Horthynak, a Pápának,
Churchillnek és kérték, hogy az odavezető vasúti
központokat bombázzák le, hogy legalább valahogyan
meggátolják a gázkamrákba jutást. A döntés úgy
szólt, hogy magasabb érdek az, hogy a vasúti
útvonalakon fusson a német utánpótlás, mert ha
lerombolják ezeket a sínpárokat, akkor a szovjet
hadsereg esetleg Olaszországig, Franciaországig is
eljut, és ez jóval nagyobb veszteséggel járt volna
a szövetségesek számára. Auschwitz körüli por,
amibe az emlékezők taposnak, nemcsak német és
magyar bűnökre emlékeztet.
A hazajövőket, akik túlélték a táborokban és egyéb
helyeken a borzalmakat, nem nagy örömmel fogadta a
hazai lakosság. Ebben részük volt azoknak, akik
azért rohantak haza, hogy bosszút álljanak. Ezek
általában szörnyű sorsot választottak. Sokat
közülük is halálra kínoztak, soknak a családja
bomlott fel és sok volt az öngyilkos. Mi, a
békésebbek, akik építeni jöttünk, általában
Budapesten nem volt megvetésben részünk, de
vidéken hivatalos adatok szerint 1946. júniusáig
12 helyen került sor pogromra vagy a hazatérők
kiverésére. Ózd, Kunmadaras, Pécs, Celldömölk,
Szegvár, Hajdúhadház, Tiszaladány, Mezőkovácsháza,
Sajószentpéter, Eger. A szomorú az volt, hogy volt
olyan pogrom, amiben már kommunista párti nyilasok
is részt vettek. A zsidó származású, de magát
zsidónak nem tartó Rákosi, a szovjet vezetők
antiszemitizmusától félve mindent megtett ezeknek
az eseményeknek elhallgatásáért és a bűnösök
eltüntetéséért. Mielőtt elvitték a családokat,
nagyon sokan voltak, akik sajnálták a
fűszeresüket, a doktorukat, de hát rettegtek
attól, hogy többet segítsenek, mert a csendőrök
azzal fenyegetőztek, hogy aki segíteni mer, azokat
is bevágják a menetbe. De így is sokkal többen
voltak, akik segítettek, mint amennyien a
jeruzsálemi Jad Vasem díszkönyvében szerepelnek.
De most, hogy hazajöttek azok a szerencsétlenek,
akiknek házát elfoglalták, bútorát, ágyneműjét
széthordták, egyáltalában nem örültek a
visszatérőknek. Rákosi lényegében mindent megtett,
hogy ezek a viták mielőbb elcsituljanak, ezért
nagyon sokan már akkor elhagyták falujukat. A
többség pedig 1956-ban utazott el. Úgy tudják,
hogy a kiment 200 ezer emberből 20 ezer vidéki
zsidó volt, akik nem tudtak visszailleszkedni a
falvaikba. Magyarországon az egész deportálás ügye
ködbe veszett. Alig jelent meg néhány könyv, de
szó sem volt kárpótlásról, nem volt olyan írói
csoport, mint az úgynevezett Gruppe 47, amelynek
Böll volt a vezetője az NSZK-ban és akik mindent
megtettek, hogy föltárják a náci bűnöket. Nem
voltak olyan viták sem, ahol a '68-as korosztály
nyíltan megkérdezte szüleit, hogyan tehették meg
mindazt, amit megtettek.
Magában a kommunista párton belül is elég sok volt
az antiszemitizmus. Az olyan külföldről hazatért,
kipróbált párttagok, akik az ellenállásban részt
vettek, a szovjet gyakorlatnak megfelelően
kémgyanúsak voltak és ha még zsidó származásúak is
voltak, akkor könnyebben bekerültek az olyan
perekbe, mint amilyen a Rajk-per volt. Azok pedig,
akik itthon küzdöttek, azokat rendőrspiclinek,
vagy spicliséggel gyanúsítottak és ugyancsak kevés
bizalmat élveztek. Ezért fordult elő az a furcsa
helyzet, hogy az ifjúsági mozgalom
legtehetségesebb vezetőit bevitték a politikai
bizottság egy-egy tagja mellé, hogy azok
nevelőmunkájával mielőbb vezetők váljanak belőlük.
Így akarták biztosítani Moszkvát, hogy a vezető
pozíciókban már igazi munkás-paraszt származású
emberek foglalnak helyet. Így történhetett, hogy
Hegedűs András a Magyar Népköztársaság
miniszterelnökeként, 32 éves korában írja alá a
Varsói szerződést. Hegedűs élete ezzel kettétört,
mert később kiderült, hogy kiváló tudós válhatott
volna belőle. Néhányan viszont, mint Tímár Mátyás,
és Szalay Béla felnőttek feladatukhoz, míg nagyon
sokan elkallódtak. Ez a magyarázata annak is, hogy
a tiszta magyar származású Nagy Imre körül a
tanácsadók között szép számmal volt elégedetlen,
elnyomott káder és annak is magyarázata ez, hogy
viszont a koncepciós perekben, így a Nagy Imre
perben is arányukhoz képest elég sok zsidó
származású embert ítéltek el. Hogy milyen
humanitás jellemezte Rákosit, hogy megfeleljen, és
az állandó följelentéseket küldő ellenfelei
vitorlájából kifogja a szelet, megtette azt az
embertelenséget, hogy a koncentrációs táborokból
egészségileg és vagyonilag teljesen kimerült
embereket is kitelepítette a Hortobágyra, mert a
korábbi burzsoá listán szerepeltek az
arisztokraták és a nagypolgárok névsorában.
Egy rövid megjegyzésre térjünk vissza 1945-be.
Ebben az évben szabad választásokon a Független
Kisgazdapárt több szavazatot kapott, mint a
Kommunista Párt és szociáldemokraták együtt. A
magyar nép félt az új rendtől. Ez nyilvánult meg a
Polgári Párt győzelmében. Sztálin és Churchill egy
estebéden döntött sorsunkról. Churchill egy cetlin
felírta, melyik ország milyen mértékben tartozzék
a szovjet, illetve a nyugati érdekkörbe. Sztálin
rövid vita után visszaadta a cetlit. Roosevelt,
akinek kiemelkedő szerepe volt a háborún
megnyerésében, meghalt. Utódja, Truman elnök
utazott már Potsdamba, aki nagyon sok kiváló ember
tanácsa ellenére, akik előre látták a szörnyű
következményeket, nem hallgatott és ledobatta
Hirosimára az atombombát. Ez valóban megmentett
sok amerikai katonát a japán elleni harcban, de
leginkább üzenet volt a Szovjetuniónak, vagy
elfogadják Amerika vezetését, vagy elkezdődik a
harmadik világháború előkészítése. Sztálin annak
tudatában, hogy már készült a szovjet atombomba,
nem fogadta el Amerika vezető szerepét. 1946-ban
Fultonban Churchill már kész tényként közölte,
hogy elkezdődött a hidegháború, a szovjetek
leengedték a vasfüggönyt. Az alku során mi a
vasfüggöny innenső oldalára kerültünk. Mindkét
tábor háborúra készült. Az 1945-47-ig
engedélyezett demokratikusabb körülmények
eltűntek, 49-re már teljes volt a diktatúra. Ebben
a helyzetben mindnyájunkra egy sors várt.
1953-ig nagyon kemény évek következtek. Nekem
szerencsém volt, hogy a rádióban a gyerekműsorokat
szerkeszthettem, mert a felnőtteknek szánt műsor
rendkívül sivár volt. 1953. után, ez Sztálin
halála után volt már, Moszkvában nagy harc folyt a
hatalomért. Mikor a reformisták voltak fölül,
kirendelték az egész magyar vezetőgárdát,
kijelentették, hogy vége Rákosi uralmának és Nagy
Imrét jelölték ki magyar miniszterelnöknek. Nagy
fellélegzés volt magyar honban. Felpezsdült az
élet. A baj az volt, hogy a moszkvai harcban egy
időre a konzervatívok kerültek felül és Rákosi
visszatért és kiszorította Nagy Imrét a
hatalomból. 1956. júniusában Rákosit végleg
száműzték a Szovjetunióba. A magyar lakosság
türelme elfogyott, így került sor az 1956-os
októberi forradalomra.
1956. után sok minden megváltozott. A nem zsidó
születésű Kádár János talán az évszázad egyetlen
olyan vezető államférfija volt, aki nem volt
antiszemita. Helyesen, a kormányban csak az
árvaházi neveltetésű Aczélt vette be, különben
óvakodott, hogy nehogy zsidó kormánynak
nevezhessék a munkás-paraszt kormányt. De
megengedte, hogy a hitközségek működjenek, hogy
felvegyék a kapcsolatot a nyugati zsidó
szervezetekkel, egész Kelet-Európában Budapesten
volt az egyetlen rabbi képző. És különösen a
környező országokból, ahol kétszeresen üldözték
azt a zsidót, aki magyarnak vallotta magát, azok
is átjöttek dolgozni. Magam is tapasztaltam egy
alkalommal, mint az eset résztvevője, szemtanúja,
hogy Kádár Rákositól eltérően, nem minden moszkvai
utasítást hajtott végre.
Az arab, izraeli háború idején Várnában
műsorigazgatói értekezlete volt az Interviziónak.
A lengyel, a bolgár műsorigazgató megkérdezte
tőlem, ti is kipucoltátok már a zsidókat a
rádióból és a televízióból? Kiderült, hogy
Moszkvából a népi demokrácia vezetői utasítást
kapott, hogy a Rádióból és a Televízióból
távolítsa el a „cionista” elemeket. A kérdező
kollégáimnak azt válaszoltam, hogy amíg elutaztam,
ilyesmire nálunk nem került sor. Lehetséges, hogy
mire hazaérek már megtörtént. Hát nem történt meg.
Egyetlen egy elbocsátás volt, az sem függött össze
a moszkvai utasítással.
Érdekes az a történelmi állítás, hogy 1956. milyen
példásan, demokratikusan zajlott. Vas István: a
Miért vijjog a saskeselyű? című emlékezésében
megírja, hogy ez a tiszta forradalom mennyire
vigyázott arra, hogy antiszemita jelszavak ne
hangozzanak el, hogy üzletek ablakát ne törjék be,
sőt a kitett gyűjtőkbe helyezett pénzhez sem nyúlt
senki. Ma már könyvnyi felsorolás olvasható, hogy
hány helyen verték meg a zsidó funkcionáriusokat
és egyáltalában mennyire erősödött napról-napra
azoknak a „forradalmároknak” a száma, akik
egyáltalában nem a Vas István-féle beszámolók
jegyében működtek. Akik látták a Köztársaság téren
lábuknál fölakasztott hullákat, kiknek kivágták a
szívét, és akikről a rendszerváltás után derült
ki, hogy egyáltalában nem a szocializmus
megjavítására törekedtek, mint a forradalmat
indító egyetemisták, azok tudják, hogy milyen
szerepet játszottak a tiszta, becsületes emberek
mellett a szélsőjobboldaliak.
1956. után nehezen csendesedett az ország, de sok
minden megváltozott. Bár a társadalmi rendszer
alapjában, mint a Varsói szerződés többi államában
ugyanaz maradt, mégis amit az adott helyzetben a
magyar dolgozó nép számára gazdasági téren
biztonságban az új rendszer megadott, az húsz
szegényes, de jóval igazságosabb és emelkedő
életet biztosított a magyarok számára. Jelentősen
erősödött a magyar kultúra, tudomány. Nem
véletlen, hogy sok szegény ember nem gyűlölettel
emlékezik az „átkosra”
A Szovjetunió gyöngülésével, egyre nehezebb
helyzetbe került a magyar gazdaság is. Csak az
olcsó hitelek biztosították az életszínvonal
megőrzését, de később ezek a kölcsönök rendkívül
nagy terhet jelentettek az országnak. Erősödött a
külső és belső nyomás, és 1989-ben megtörtént a
rendszerváltás. Ezt a változást a döntő többség
örömmel fogadta, mert arról volt szó, hogy nálunk
is olyan szociális piacgazdaság lesz, mint
amilyent, mint turisták 3 évenként Ausztriában és
Németországban láttunk. Sajnos a nemzetközi
körülmények is alaposan közrejátszottak abban,
hogy ami a szabadságot illeti, az emberi jogokat,
a szabad sajtót és a többit, valóban megkaptuk, de
gazdaságunk nagy részét elvitte a privatizáció.
Még a kiváló mezőgazdasági szövetkezeteinket is a
föld szétosztásával a XIX. századi állapotba
vetettük vissza, és a gyárak bezárásával egymillió
munkanélküliről kellett gondoskodnunk.
Sok minden tisztázódott a zsidóság sorsával
kapcsolatban is.
Ha valaki tárgyilagosan nézi, hogy ma miféle
országban élünk és ebben milyen a zsidó származású
magyar állampolgárok helyzete, egy furcsa
kettősséggel állunk szemben. Nehéz eldönteni mihez
állunk közelebb. Az Eötvös József, Deák Ferenc XIX.
században kialakult felfogásához, vagy Hitler és
Sztálin hagyatékához, ellentmondásos helyzetet
látunk. Az Alkotmány, a törvények terén
Eötvösékhez állunk közelebb, de már a törvények
szellemének érvényesítésében a bírói gyakorlat nem
mindig követi az Eötvösi Alkotmány és az érvényes
törvények egyértelmű megítélését. Az 1945-47-ben
megalakult demokratikus kormányzat, amelyet még
szabad és tiszta választások állítottak az ország
élére, eltörölték például az állampolgári adatok
közül a vallás föltüntetését. A gyakorlatban
viszont azt látjuk, hogy szinte mindenütt
nyilvántartják, hogy a hivatalban, munkahelyen a
bérházakban ki a zsidó. Az 1945. óta az a
megmaradt zsidóságnak nevezett konglomerátum
sokféle változáson ment át. Egységesnek
semmiképpen nem mondható, mert a gazdagabb polgári
családok jó része nyugatra került és kevesen
maradtak közülük itthon. Az értelmiség nagyobbik
része és a baloldalhoz tartozók erősen
asszimiláltak, Magyarországot tekintették
szülőhazájuknak. Azóta, hogy Izrael állama
létrejött még differenciáltabb a helyzet, mert a
cionisták és az ortodoxok legnagyobb része már
kiment Izraelbe és az itthon maradottak közül az
újra elindult szélsőjobboldali hatásra egy csoport
már azt kívánja, hogy a magyar állam tekintse
nemzetiségnek őket és hátuk mögött ott van a
lehetőség, hogy izraeli állampolgárokká váljanak.
És van egy réteg, amely azt vonta le a táborok és
az öldöklések után, hogy elég az ötezer éves
üldözésből és határozottan magyarnak nevelték
gyermekeiket is, szakítva az ötezer éves
törvényekkel.
A '45 után hazatérőket a magyar társadalomnak egy
nagy része emberséggel fogadta, de nagyon sokan
voltak, akik nem örültek a visszatérőknek.
Úgy vélem, hogy annak idején sokkal többen voltak,
akik segítettek a baráti zsidó családoknak és
szánalmat éreztek a falvakban a szeretett doktor
bácsik, a sokszor kisegítő fűszeresek és a
gyerekek barátait kedvelők, de segíteni nem nagyon
tudtak, hiszen a zsidóság sem volt szervezett és
éppúgy nem gondolt arra, hogy ilyesmi is
megtörténhet a XX. században, hogy ipari módon
küldenek a halálba félmillió embert, amikor már
lényegében a háború sorsa eldőlt és akik a
gyilkosoknak segítettek, tudták, hogy felelniük
kell tetteikért. Viszont tény, hogy a hazatérő
nyomorultakat különösen a falvakban nem fogadták
valami nagy örömmel. Nagyon sokan voltak, akiknek
kellemetlen volt szembenézni azokkal, akiknek
holmiját ellopták, lakásukat visszaadni nem
kívánták. Elterjedt az a jelszó, hogy ezek többen
jöttek vissza, mint amennyien elmentek. Kevesen
tudják, hogy nagyon sok helyen pogromokra és
gyilkosságokra is sor került. Abban, hogy ez
megtörténhetett sajnos része volt a Rákosi-féle
vezető csoportnak, akik jól ismerték Sztálin,
Berija antiszemitizmusát és Rákosi abban való
félelmének, hogy megfeleljen a haragjáról és
kegyetlenségéről ismert Sztálinnak, igazában nem
tett a kialakult helyzet ellen. Ugyanebben az
időben Bibó megírta, hogy milyen bonyolult
továbbra is a zsidó származású magyarok és a
magyarság állapota. Az antiszemitizmus nem
bizonyult múló jelenségnek és az a asszimilációs
folyamat, amely már 1848-ban azt eredményezte,
hogy a hivatalos honvéd hadseregben, amely 160
ezer emberből állt, húszezer volt az úgynevezett
mózeshitű magyarok részvétele és hogy az első
világháborúban is hány zsidó vallású magyar
küzdött az oroszországi és az olaszországi
frontokon. Abban, hogy a zsidók asszimilációja
megtorpant, szerepe volt annak, hogy a zsidók
ragaszkodtak vallási előírásaikhoz, amelyek jóval
eltértek a más etnikumokból, a telefonkönyvben
ezrével fölsorolt Tóthok, Horváthok, Némethek
helyzetétől. Továbbá mindenek előtt a katolikus
egyház sok száz éven át hirdette, hogy Jézust a
zsidók gyilkolták meg, aminek tarthatatlanságát
csak a lengyel pápa vonta vissza. De amit például
a magyar falvakban katolikus papok ma is
tanítanak, egyáltalában hol van a magyar egyház
attól, amit az új pápa most hirdetett meg, hogy az
antiszemiták nemcsak a zsidókat, hanem a
keresztényeket is támadják, amikor felelevenítik
az antiszemita tanokat és amikor tanítják azokat a
rémtörténeteket, amelyeket régen megcáfolt már a
keresztény tudományos irodalom is.
A Vas István által leírt kép, mint tudjuk sajnos
csak az első napokban és akkor sem általánosan
volt jellemző. Amíg a Budapesten maradt vagy 100
ezer túlélő megtalálta nagyjából a helyét mégis a
200 ezer disszidálóból, ahogy akkor neveztük őket,
messze társadalmi aránya fölött 20 ezer volt a
zsidó származású és az a néhány ezer ember, aki
visszatért falvaiba, szinte valamennyien
eltávoztak onnan.
A leírtak után kontrollálásképpen a könyvtárból
kivettem az általam nagyra becsült Gyurgyák János:
Zsidókérdés Magyarországon című könyvét. Ez a
hatalmas munka 2001-ben jelent meg. Az volt a
célom, hogyan viszonylik, amit én írtam, ahhoz a
nagy munkához, amelyet ő fektetett ebbe a könyvbe,
amely tulajdonképpen a rendszerváltás utáni
álláspontot képviseli. Emlékszem, hogy 2001-ben
milyen kritikák jelentek meg a könyvről, de magam
nem olvastam akkor el az eredeti munkát, mert más
témák jobban lekötöttek. Biztos, hogy 16 év után
másként állnak a dolgok, mint a rendszerváltás
szinte mámoros hangulatában, amikor erősen bíztunk
egy demokratikus magyar élet kialakulásában. Hol
voltunk attól még, hogy a magyar sajtó egy része,
több televízióállomás és rádióműsor ugyanolyan
antiszemita propagandát folytat, amelyet egyszer
én már átéltem, amikor belenéztem a Stürmerbe, és
olvastam Kolozsvári Borcsa Mihály által vezetett
sajtó termékeit. Ki gondolta akkor, hogy a Magyar
Hírlapban, amelyet az egyik leggazdagabb magyar
gyáros vett meg, olyan cikkek jelennek meg,
amelyek szinte túlszárnyalják az akkori
publicisták gyalázkodását. Ennek alapján, a
kontroll során tudomásul vettem, hogy a
dokumentumok gazdag választéka a téma
tanulmányozásához sok segítséget ad. A szerző
Zsidókérdés Magyarországon könyvének választott
címe mára vita tárgya. Ő azt írja, hogyha
beszélhetünk agrárkérdésről és más hasonló
problematikus kérdésekről bizonyára megtisztult
már antiszemita felhangjától ez a megfogalmazás
is. Úgy látszik ez túlzott optimizmus volt. A
zsidókérdésről, mint fogalomról, sajnos 16 év után
nem kopott le a nemzeti szocialista értelmezés. Ez
a megjegyzés egyáltalában nem jelenti azt, hogy
lebecsülném a könyv számos nagy értékét. A munka,
amelyet a szerző elvégzett elismerést érdemel mert
rengeteg olyan dokumentumot tartalmaz, amelyet
nehéz lenne megtalálni a téma iránt érdeklődőnek.
Ez nem jelenti azt, hogy nem tudom elfogadni a
szerző asszimilációra vonatkozó álláspontját. A
XIX. századi Magyarországon helyénvaló lehetett az
az álláspont, amit a szerző egy Szabó Istvánnak
nevezett történésztől idéz és maga is egyetért
vele. Szabó István így határozta meg az
asszimiláció folyamatát: „teljes és befejezett
(tudniillik az asszimiláció) ha az asszimilált
minden fenntartás nélkül átvette az új népiség
tudatát és elveszített népisége már olyan közömbös
számára, mint bármely más idegen népség”.
Ezzel az állásponttal nem értett egyet Szent
István a kezdetekkor és Illyés Gyula sem a XX.
században, aki azt vallotta: „magyar az, aki
magyarnak vallja magát”. Szabó István követelménye
például, nem engedné meg, hogy azok az örmény
származású magyarok, akik vagy 400 éve települtek
át Erdélybe, és onnan e kis hazába, ma ne őrizzék
az örmény kultúra emlékeit. Egy olyan korszakban,
amelyben már javában alakulnak a nagy civilizációs
tömbök és épülnek le a nemzeti határok, mit
kezdjünk például egy olyan hollanddal, aki már itt
működik évek óta, esetleg magyar lányt vesz
feleségül, és később magyarnak és hollandnak fogja
tartani magát. Vagy nem érdemel szolidaritást az a
német ember, aki a háború előtti népszavazáson
magyarnak vallotta magát, mégis a szövetséges
hatalmak a potsdami határozatukban kitelepítésre
ítélték őket. Most hazajárnak, mert 300 év alatt
magyarnak érezték magukat és itt fekszik ükapja,
nagyapja ebben a magyar földben. Ennek a németnek
teljesen el kellett volna felejteni népiségét? És
akkor tekinthettük volna asszimiláltnak? Nyilván
ez az álláspont, amit a 2001-ben kiadott munka
képvisel, nem fogadható el.
A szociáldemokrata Fejtő Ferenc jóval modernebb
választ adott arra, hogy fér meg egymással
magyarság és más népből csatlakozó ember
hagyománya. Félreértés ne essék, nekem is nagyon
fontos, hogy a magyar kultúra még jobban
virágozzék és megőrizzük mindazt a kincset, amit
Bartók, Kodály, Arany János és a többiek ránk
hagytak, de a fejlődés iránya az, hogy egyszer
arra a kérdésre, amit egy arab vagy amerikai tesz
fel, az lesz a válasz, hogy európai vagyok, magyar
születésű.
Jellemzi a helyzetet a Kőszegh Ferenc levél-féle
Ungvári Rudolfhoz című írás, amely 2008.
szeptember 19-én a Népszabadságban írt levelében
jelent meg. „Te írtad (valamikor '82-ben az
Illegális Beszélő egyik számában), hogy
zsidókérdés nincs, csak antiszemitizmus van”. Jó
lenne, ha így lenne, de sajnos nem így van. És
sorolja „hogy zsidóként mennyire másképp reagálok
dolgokra, mint egy nem zsidó, kezdve banális
mindennapi élményektől. Ha egy társaság a
villamoson hangosan beszélget, szorongás fog el,
vajon nem kezdenek-e zsidózni”. Jómagam, aki
ugyancsak zsidó szülőktől származom, ilyenkor
magyarként szégyenlem magam, mert 80 itt töltött
évem után nem vagyok hajlandó zsidóként
szorongani. De minthogy megjártam Mauthausent és a
faji törvények alapján megtagadták magyarságomat,
jól értem és érzem a zsidó szorongást. Még sincs
semmi okom ifjúságom álmait feladva, a magyar
nyelv és irodalom tanáraként 70 évet dolgozva a
magyar kultúra terjesztéséért, másnak érezni
magam, mint tisztességes, zsidó vallású családból
származó magyarnak. Ez az anyanyelvem. A Halotti
Beszédtől Parti Nagy Lajosig ismerem a magyar
irodalmat. Tudatos életemen át József Attila és
Bartók Béla magyarságát éreztem magaménak. Most
miért fogadjam el, hogy egyesek a Parlamentben és
ugyanaz a népség, akkor rendkívül aktív
szereplőinek utódai képviseljék a Parlament előtti
tüntetéseken Árpád zászlókkal és egyebekkel a
nyílt nyilaskeresztig őket magyarságnak. Ezért én
már nem írhatom cikkem fölé zsidókérdés
Magyarországon.
1945-ben én elhatároztam, hogy gyermekemet,
miközben nem hallgattam el, hogy kik voltak
nagyszülei és mit éltem át én, magyarnak nevelem.
Én ebből az álláspontomból már nem engedek. És
üzenem minden ismerősömnek, barátomnak, hogy
ugyanúgy gondolkodom, ahogy megismertek az
ifjúsági mozgalomban, a rádióban, a televízióban,
az egyetemeken, ahol tanítottam és azon a sok
közönségtalálkozón, ahol a nézőkkel, hallgatókkal
beszélgettem. Ez a harapófogónak a másik éle, hogy
megértem azokat a kiábrándult fiatalokat, akiket
ugyanavval a megvetéssel közösítenek ki és azon
gondolkodnak, hogy visszatérnek az ősi családba,
vagy az ország elhagyásán gondolkodnak. Szomorú
történésnek érzem ezt, mert egyrészt országunk
kárára van, ha még többen elmennek és ugyanakkor
féltem is őket, mert sajnos a világnak nincs olyan
sarka, ahol zsidókérdés ugyan nincs, de
antiszemitizmus van. Úgy látszik, hogy az ilyen
előítéletek sokkal nehezebben tűnnek el, mint
politikai hatalmak, vagy gazdasági formák. De ha
mi többen leszünk, akik fellépünk az előretörő
fasizmus ellen, mert ezt érezzük hasznosnak,
hazánk javára valónak és ha többen lesznek az
Ungvári Rudolf véleményén lévők közül, akik
megszólalnak, talán meg tudjuk óvni az országot az
újabb szégyentől.
Beszélgetve erről baráti körben, gyakran hangzik
el a figyelmeztetés: „Te, aki évtizedeken át nem
foglalkoztál ezzel, nem vagy-e túlságosan
érzékeny, nem reagálod-e túl a veszélyt? Nagyon
sok tisztességes magyar ember gondolkodik így. De,
aki már megégette a kezét, óvatosabban közelit a
tűzhöz. A tűz pedig tagadhatatlan, hogy számos
területen már ég.
A napokban olvastam, egy kanadai emigráns író, aki
megdöbbenéssel említi fel, hogy sok régi
ismerősével találkozott, akik nem mernek zsidó
származásukról beszélni. Újabb figyelmeztetés,
amit egy kutatótól hallottam, aki kommunikációs
ügyekkel foglalkozik. Ha a híradások, lapok,
rádiók tartalmát összevetjük azzal, hogy mi minden
gondról nem beszélünk, szomorú mérlegre jutunk.
Teljes a szólásszabadság, de manipuláltságunk
megdöbbentő. Egyre többen fordulnak el a
politikától és négy órát nézik azt a televíziót,
hazait és külföldit, ami álomvilágot mutat, csak a
gazdasági érdekek vezérlik, hogy minél többet
vásároljunk és ne nagyon haladjuk meg a
szappanoperák szintjét. Ez a háttere annak, hogy
mindenféle gyom előretör, többek között az
idegengyűlölet, mindenféle babona. Gondolkodnunk
kell, hogy ez a jelenség, amiről beszéltünk csak
egyike azoknak, amelyekre jobban oda kell
figyelni, hogy ne visszafelé, hanem előre haladjon
nemzetünk egy olyan borzalmasan nehéz világban,
ahol olyan dolgok történnek, mint amilyen a
bankrendszer összeomlása napjainkban, amely
világosan tükrözi, hogy a pénz hatalma már nem
ismer határokat és a világ bizonyára nagy
változások előtt áll.
2008-10-14
Sándor György
az MTV volt közművelődési igazgatója
|