1, Az apokaliptikáról
Az apokaliptika eredete nem tisztázott.
Klasszikus korként a i.e. III. sz. és i.u. III. sz. közötti időt szokták
megjelölni, de az eredeteket visszavezetjük a i.e. VI. sz. végére, illetve az
V. sz. elejére. Némelyek a bölcsességirodalom hatásában látják, hogy az
ószövetségi prófétaság apokaliptikává változott, mások a kor perzsa hatását
vélik ebben felismerni. Vannak, akik papi körökből eredeztetik az apokaliptikát,
de elképzelhető az is, hogy az fogsági és közvetlen a fogság utáni próféták
sajátos helyzete, az Isten szavába vetett hit krízise hozta meg a változást. A
qumráni gyülekezet volt az, amelyik a i.e. II. században e kor apokaliptikája
örökösének tartotta magát. IV. Antiokhosz Epiphanész
idején az üldözések miatt igen erős volt a vágy Isten ígéreteinek beteljesülése
után. Nem voltak próféták, így megkísérelték, hogy – a bibliai tanítást – a
maguk korát, mint a dicsőséges jövő bevezető szakaszát értelmezzék. E törekvés a
Tánáchban is helyet kapott.
Az ún. pszeudonimitáshoz gyakran kapcsolódik az apokaliptikában a vaticinium ex
eventu jelensége, az utólagos történetmagyarázás, amely a történelembe
beavatkozó Isten hitének hiányára utal. Az apokaliptikus szerző utólag kívánja
meggyőzni olvasóit, hogy a történelem eseményei Isten akaratából történtek,
éspedig azáltal, hogy kozmikus összefüggésbe állítva előre megjósolhatónak
tartotta azokat.
2, Az eszkatológiáról
Az eszkatológia szó a görög eszkhatosz, végső,
utolsó, a logosz pedig beszéd, gondolat, tan szavakból tevődik össze, és az
egyes vallásoknak a végső dolgokkal kapcsolatos tanításait jelenti, a jelen
világkorszak lezáródásával és az azt követő, más jellegű világkorszak
kialakulásával kapcsolatos nézetek és tanok összességét. Az eszkatológia és
apokaliptika szavakat olykor azonos értelemben használják, bár a két fogalom
elkülöníthető egymástól. Az apokaliptika a közeli időben bekövetkezni gondolt
világvégével kapcsolatos elgondolásokkal, kifejezetten az arra vonatkozó
számítgatásokkal foglalkozik, és benne a végváradalom sokkal intenzívebben jut
kifejezésre, mint az eszkatológiában. Az eszkatológikus idő nemcsak az ítélet és
a szenvedés katasztrofális időszaka, hanem egyúttal üdvkorszak is, amelynek
során megjelenik a szabadító, a megváltó, aki véghezviszi az új teremtést.
Teremtés-újjáteremtés, ősidő-végidő összetartozó, egymást feltételező fogalmak.
Az ősidők eseményei megismétlődnek, a káoszból egy új világrend alakul ki. Ez
számos vallás felfogása szerint nem egyszeri, hanem periodikusan megismétlődik.
Ez a gondolat mindenekelőtt a kultuszban jut kifejezésre, amelyet általában
eszkatológikus meghatározottságúnak tekinthetünk. Isten az embernek jelen bűnei
és vétkei miatt tökéletlenné, zűrzavarossá vált világkorszaknak véget vet és egy
egészen új világkorszakot kezd el. Ezen eseményekkel az emberiség történelme
végső céljához érkezik el.
3, A parúziáról
A parúzia (jelentése: eljövetel, megérkezés) az
izraeli végváradalomnak nem egy egységes képzete, hanem a különböző prófétai és
apokaliptikus iratokban többféle motívummal találkozunk. A parúza a
Sepuagintában mindössze négy alkalommal fordul elő,
profán értelemben. Az Újszövetségben elsősorban Pál használja vallási
jelentésben: Krisztus újraeljövetelére vonatkoztatva, sőt esetleg az
Antikrisztus eljövetelének kifejezésére is. Az evangélisták közül csak Máténál
találkozunk a fogalommal, és Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának leírásakor
(Máté 21,1–11) az ún. királyi parúziához igazodhat. 2Péter (1,16; 3,4.12), Jakab
(5,7 kk.) és 1János (2,28) normál vallási értelemben használja a parúzia
fogalmát.
4, A Mennyek Királyságáról
Az Isten Királysága (Bászilejá tu Theu), illetve
a vele azonos jelentéstartalmú Mennyek Királysága (Baszilejá tón Uranón)
kifejezés, vagyis a Málchut Sámmájim Jézus igehirdetésének középpontjában álló
formula, és Isten világ és ember feletti uralmának valóságát, jelenlétét és
eljövetelének ígéretét jelenti. A Mennyek Királysága kifejezés tehát nem
lokális-geografikus értelmű, hanem Isten uralkodásának folyamatát, eseményét
jelenti. Ebben a formában már kifejezetten újszövetségi fogalomként érthető,
megértéséhez elengedhetetlen az tánáchi és intertestamentális háttér ismerete.
Az Isten királyi uralmával kapcsolatos
aspektusok a zsidó eszkatológiában és apokaliptikában széles skálát mutatnak, de
mindegyik abban éri el tetőfokát, hogy a jelen nyomorúságokkal és
megpróbáltatásokkal teljes aiónját fel fogja váltani Isten örök uralkodásának
korszaka. Az, hogy ilyen körülmények között mit kell tenni, hogyan kell élni,
arra nézve különböző válaszok alakultak ki. A zelóták az Isten ellenségei elleni
fegyveres harccal vélték siettetni az új korszak bekövetkezését. Az
apokaliptikusok számára az a döntő, hogy megfigyeljék és számon tartsák a
végidők jeleit, és türelmesen várják annak bekövetkezését. A farizeus-rabbinusi
teológia számára alapvető fontosságú volt az, hogy a Törvény minél hűségesebb
megtartásával fejezzék ki igenlésüket Isten királyi uralmával kapcsolatban. Az
apokaliptikában Isten Királyságának az emberekkel szemben igényeket támasztó
jellege kapott döntő hangsúlyt.
A Világosság Fiai és a Sötétség Fiai egyaránt
megtalálhatóak a világban, az hogy ki hova tartozik, szabad döntés eredménye.
Ennek a magatartásformának a történetteológiai megalapozása szerint Isten, mint
a világ teremtője, egyúttal annak királya is, az ember azonban ezt a királyi
uralmat elutasította. Isten királysága nem az adott jelenben, hanem egy végső
ítéletet követően, eszkatológikus eseményként fog bekövetkezni. Isten
Királyságának bekövetkezése egy egészen új történeti, és kozmikus szituációt fog
jelenteni, amely az abban részesülők - mindenekelőtt Izráel - számára az
üdvösséget jelenti. Az Isten Királysága Jézus számára is eszkatológikus töltésű
fogalom volt. Az ő számára is azt jelentette, hogy Isten akarata történik, és
hogy az mindenki számára az üdvösséget jelenti. Jézus tanításával kapcsolatban
megállapítható, hogy a bibliai írásokhoz, illetve más zsidó irányzatokhoz,
értelmezésekhez kapcsolódik, de nem közvetlenül és kizárólagosan. Dánielt
könyvének kivételével
a zsidó apokaliptika általunk ismert anyagának egyetlen helye sem szerepel a
szinoptikus tradícióban. Jézus Isten Királyságának eljöveteléről nemcsak, mint a
jövőben bekövetkezendő eseményről, hanem mint a jelenben felismerhető valóságról
szól.
Jézus egy határozott jövő idejű eszkatológiát
képviselt: Isten uralkodása és ítélete a legszorosabb közelségbe került -
ugyanakkor határozottan csak a jövőben fog megvalósulni. Ez az üzenet érintkezik
a zsidó környezet eszkatológikus várakozásával, ugyanakkor el is különül attól.
A közeli várakozás gondolata közös az apokaliptikusokkal - mint amilyenek pl. az
esszénusoknál. Jézusnál Isten Királysága már megjelent a világban - ugyanakkor
ez még nem azonos mégsem az eljövendővel.
A Máté 13,1kk példázatai kimondják, hogy az
Isten országa nem látványosan jön el, hanem rejtett módon, egy magvető emberi
cselekedete által. Nem lehet az emberi teljesítmény eszközeivel elérni, csak
megtalálni lehet. A példázatok nem elméletet állítanak fel, hanem Jézus
tevékenységét értelmezik. Ezek lényegét az érti meg, aki őt követi.
Isten Királyságának fogalma a szinoptikus
tradíción kívül meglehetősen ritkán használatos. Ennek két alapvető oka van: (1)
Isten Királysága az evangéliumok szerint Jézus Krisztusban valósul meg, a Húsvét
utáni korszakban az ő személyére kerül a hangsúly. Apostolok Cselekedetei 8,12;
28,31-ben együtt szerepel a kettő: Isten Királyságának beteljesedése Krisztus
uralkodását és parúziáját jelenti. (2) János evangéliuma csak a 3,3kk-ben
használja a kifejezést (tén Bászileján tú Theú), egyébként amennyiben annak
tartalmi vonatkozásaira utal, az Örök Élet fogalmát használja. Ennek oka az
lehet, hogy nem zsidó olvasói számára a Mennyek Királysága fogalom nehezen volt
érthető. Ugyanilyen okból használhatja Pál az „Isten igazsága” és az „élet”
kifejezéseket, elsősorban tradicionális fordulatokban,
illetve polémiában, mind jelen idejű értelemben,
mind a jövőben.
A késői újszövetségi iratokban Isten Királysága egyértelműen, mint végső cél
szerepel.
A Jelenések könyve egyértelműen Jézus Krisztus uralmának végső beteljesedéséről
beszél, amelyben övéi, választottai osztozni fognak.
5. Az apokaliptika egyéni és közösségi életforma
következményeiről
az Újszövetségben
A lét alapvető sajátossága a sokféleség, a
pluralizmus. Nem vagyunk egyformák, nincs két teljesen egyformán gondolkodó
teológus, vallásbölcselő sem ugyanabban a hitben, felekezetben, vallásban. A
könyv-vallások szent iratai is időben formálódtak, szerkesztették. A Biblia
iratai rendkívül eltérő, sok irányból érkező gondolatrendszert ötvöztek egybe és
alakítottak saját képükre, egyéni meggyőződésük szerint. Formálódtak az egyes
könyvek, keletkeztek szövegváltozatok, betoldások, új magyarázati rétegek. A
hitelvi rendszer sem egyszerre jelent meg. A szövetség eszme, a messiáskérdés
mind-mind időben alakult, formálódott ki és ma sem zárult le sem a zsidóságban
sem a kereszténységben. Ma is újra és újra értelmezzük azokat. A
bölcsességirodalom pl. általában nem tartalmazza azokat a teológiai elemeket,
melyeket az ókori zsidóság más szent iratai hordoznak, az egyiptomi kivonulás, a
kiválasztottság, a tízparancsolat, a messiási eszme, etc., mégis részei a Tánách
korpuszának. Egy új kultúra jelentkezésénél új problémák állnak elő, pl. vallási
szervezeti struktúrákat váltanak le, így a kereszténység indulásánál a zsidó
típusú egyházszervezetet felváltotta a görög típusú, melyben a kereszténység ma
is működik. Nézetem szerint a Biblia könyveit ugyanolyan emberek írták, mint mi,
és Isten velük volt jóban-rosszban, mint velünk is. Általában jó az ami
belekerült a szent iratokba, de becsúsztak olykor nem odavalók is. Vagyis Isten
tökéletes, de a teremtményeinek közreműködésével készült dolgok már nem, és ez
áll véleményem szerint a Biblia irataira is. Lehetnek és vannak is benne
természettudományos vagy történeti tévedések, vagy korabeli látásmódok, de néha
a teológiai vagy éppen morális képzetek sem tökéletesek.
Az apokaliptika a hellenisztikus zsidó teológiai
gondolkodás rendkívül színes, átütő erejű folyamata. Csúcspontját nem is a
Tánáchban, az intertestamentális iratrendszerben vagy az Újszövetségben éri el,
hanem tovább menve, még él néhány évszázadig. A Názáreti Jézus korának
apokalitptikus terminológiáját is felhasználva fogalmazta meg tanítását,
útmutatásait. Ezt nem mindig értette meg tanítványi köre és hallgatósága. Félre
is értették. A páli levelek szerint, még saját életükben várták Jézusnak, aki
önmagát Emberfiának nevezte, második eljövetelét, ami nem következett be. Ez
tehát egy téves elképzelés, tévtanítás volt. Qumrán és az Újszövetség között van
kapcsolat. Qumránban vagyonközösségben éltek, ezt gyakorolták a jeruzsálemi
induló zsidókeresztény közösség tagjai is. Feltehetően Qumránban az esszénusok
nőtlenségben éltek, míg a közösség tagjai Izraelben családosan. Keresztelő
János, a Názáreti Jézus, Pál életformája nélkülözte a családot. Jézus hirdette a
Mennyek Királyságának közeledtét. Ha közel van a vég, vagyis Isten Ítéletének
napja, az ÚR napja, a Messiás újrajövetelének napja, akkor arre készülni kell.
Qumránban készültek a végidők nagy apokaliptikus harcára, a Jelenések könyvét
talán hívhatjuk egy újszövetségi Világosság és Sötétség fiai harcának is –
qumráni mintára. Pál a végidő nagyon szoros időbeli szorításában ír arról, hogy
abban az életformában tökéletesedjünk, amiben vagyunk. Amikor a rabszolgákról ír
is, az a benyomásunk, hogy itt arra is buzdít, hogy ne azon keseregjen valaki,
hogy rabszolga, hiszen itt vég, hanem tegye rendbe saját belső életét. Pál int
arra, hogy lányát az apa ne adja férjhez, hiszen már itt vég, de ha nagyon
akarja, házasítsa ki. Úgy gondolta Pál, hogy az egyedül élő életforma jobban
közelít Istenhez, mert csak Vele kell foglalkozni, míg a családosokat leköti ez
a világ.
A vagyonközösség óhatatlanul felidézi bennünk a
kommunisztikus vonatkozásokat. Nem lett ez sehol a világtörténelemben örökéletű
a civil szférában, hacsak a keresztény szerzetességre nem gondolunk. Ennek volt
egy világi kísérlete, a paraguayi redukciók, melynek viszont az európai
beavatkozás vetett véget. Qumrán és a jeruzsálemi keresztények vagyonközösségi
életformája sem volt hosszú. Igaz, hogy mindkettőnek a római impérium vetett
véget, tehát nem tudták magukat kifutni, bár keresztény részen még voltak
későbbi próbálkozások egy darabig. A kommunizmusnak ha lassan és véresen is, de
vége lett és a mai izraeli kibbucok is az átalakulás gondjaival küszködnek. Az
Apostolok Cselekedetei leír egy történetet, Ananiás nevű férfinek és feleségének
Szafirának esetét. Eladták vagyonukat és árát behozták a közösbe, de valamennyit
megtartottak maguknak és ezt eltitkolták. Ezért a házaspár meghalt, holtan estek
össze, egymásután. Tény az, hogy nem volt egy idilli közösség az induló
jeruzsálemi keresztények gyülekezete. Voltak problémáik, tehát a gyülekezet
egyszerre volt szent és bűnös, mint a káhál és az ekklésziá.
Jézus szavainak félreértelmezése, illetve az
általános apokaliptikus légkör vezetett az egyéni és közösségi életformák
bizonyos félreértéséhez, és megvalósításához.
6, A monogámiáról
A Tánách nem korlátozza a férfi jogát abban,
hogy egy feleségnél több felesége legyen. Úgy tűnik azonban, hogy gazdasági okok
miatt, a legtöbb férfi nem gyakorolta a poligámiát, sőt a bigámiát sem.
Valójában a gyakorlat monogámabb volt, mint az elmélet. A teremtés történetet
(Genesis 2.fej. – „oldalborda”), és a Példabeszédek utolsó fejezetét alátámasztó
ethosz („éset hájil” - a derék asszony dicsérete) monogám. A helyzet a Második
Szentély időszakában megváltozott. A gazdasági tényezőkön kívül, - melyek még
inkább alapot nyújtottak a monogámiához, mint az Első Templom idején - a férj és
a feleség közötti kölcsönös hűség felfogása gyökereződött meg. Néhány férfi a
feleségével kötött kifejezett egyezmény miatt tartózkodott attól, hogy több
feleséget vegyen el. A babilóniai és asszír dokumentumokban fennmaradt ilyen
egyezmények megtalálhatók az Elephantine dokumentumokban is. A bigámia és
poligámia, bár csökkenő mértében, elsősorban a hellenisztikus zsidóság körében
volt gyakorlat,
de említésre kerülnek a háláchában is,
és előfordultak még a zsidóság bölcseinek és tanítóinak családjaiban is.
A poligámia ritka előfordulásának dacára annak
kifejezett tiltása csak a Holt-Tengeri közösség háláchájában
jelentkezik és a a poligámiát tórai tiltásnak tekintette.
Ennek fényében az Újszövetségben a Titusz 1,6; 1Timóteus 3,2.12 sorait az
ókeresztény írók hagyománya szerint kell értelmezni, tehát a „miász günájkósz
ándrá” – vagyis, hogy „egy feleséget bíró” annyit jelent, hogy ha megözvegyül a
diakonosz, a preszbüterosz vagy az episzkoposz, akkor újra már nem nősülhet meg.
Tehát nem azt jelenti, hogy amíg az egyszerű hívőnek lehetett több felesége is,
a diakonosznak, a preszbüterosznak vagy az episzkoposznak csak egy.
A Damaszkuszi Irat (4,20–5,5) ezt hagyta ránk:
„(4,20) akiről ez áll: „Hirdetvén hirdetik
(Mikeás 2,6) – ezek a másodikban, a paráznaságban fogattak meg, minthogy két
(4,21) feleséget vettek életükben. A teremtés alapja azonban: „férfinak és
nőnek teremtette őket” (Genesis 1,27). (5,1) Akik bementek a
bárkába, „mind páronként mentek be a bárkába” (Genesis 7,9). A fejedelmet
illetően pedig írva van: (5,2) „Ne vegyen magának sok feleséget”
(Deuteronomium 17,17). Dávid azonban nem olvas(hat)ta a Tóra lepecsételt könyvét
(ti. a Deuteronomiumot, amely az ún. „királytörvényeket” is tartalmazza:
Deuteronomium 17,14-20), amely (5,3) a ládában volt, mivel az nem volt nyitva
Izraelben, Eleazár halálának napjától. (5,4) Józsuétól és a vénektől kezdve,
akik az Astóretnek
szolgáltak és tisztátalanná váltak; (5,5) (csak) Cádoq
fellépésekor tárult fel. Dávid tettei mind „fölmentek” (ti. elfogadtattak,
helyesen ítéltettek meg), kivéve Uriás vérét.”
Az
Újszövetségben pedig Máté evangéliumában ezt olvassuk (19,3-12):
(19,3) Ekkor farizeusok mentek oda hozzá, hogy
kísértsék, és megkérdezték tőle: „Szabad-e az embernek bármilyen okból
elbocsátania a feleségét?” (19,4) Ő így válaszolt: „Nem olvastátok-e,
hogy a Teremtő kezdettől fogva férfivá és nővé teremtette őket?”
(Genesis 1,27); (19,5) Majd így folytatta: „Ezért hagyja el a férfi apját
és anyját, ragaszkodik feleségéhez, és lesznek ketten egy testté. (Genesis
2,24; Efezusi 5,31) (19,6); Úgyhogy már nem két test, hanem egy. Amit tehát
az Isten egybekötött, ember azt el ne válassza.” (1Korintusi 7,10-11);
(19,7) Erre azt mondták neki: „Akkor miért rendelte el Mózes, hogy aki
elbocsátja a feleségét, adjon válólevelet neki?” (Deuteronomium 24,1); (19,8)
Jézus így válaszolt nekik: „Mózes szívetek keménysége miatt engedte meg, hogy
elbocsássátok feleségeteket, de ez kezdettől fogva nem így volt. (19,9)
Mondom nektek, hogy aki elbocsátja feleségét - a paráznaság esetét kivéve -, és
mást vesz feleségül, az házasságtörő.” (19,10) Erre így szóltak hozzá
tanítványai: „Ha ilyen a férfi helyzete az asszonnyal, akkor nem jó
megházasodni.” (19,11) Ő azonban így válaszolt: „Nem mindenki képes elfogadni
ezt a beszédet, csak az, akinek megadatott. (1Korintusi 7,7-17); (19,12)
Mert vannak nemzésre alkalmatlanok, akik így születtek, és vannak nemzésre
alkalmatlanok, akiket az emberek tettek ilyenekké, és vannak olyanok, akik
önmagukat tették nemzésre alkalmatlanná, a Mennyek Királyságáért. Aki el tudja
fogadni, fogadja el!” (1Korintusi 7,32-35).
Tehát a monogámia teológiája azonos volt
Qumránban és a Názáreti Jézusnál. Jézus diskurzusa a kérdezőkkel nem azt
jelenti, hogy nem volt ilyen felfogás, hanem azt, hogy nem értettek vele egyet.
Tehát a monogámia, poligámia illetve a válás kérdésében voltak egymástól eltérő
álláspontok az ie. I. és az iu. I. században.
7. Záró gondolatok
Nem mindegy, hogy milyen teológiát dolgozunk ki,
és mit hirdetünk másoknak akár verbális, akár a puszta megvalósításuk által a
magánszférában. Velejárója létünknek, hogy vannak társadalmi vonatkozásaink és
az akciót reakció követi. Az újszövetségi iratok nem légüres térben keletkeztek,
hanem zsidó talajon, zsidó szerzők művei. Az induló zsidó-keresztény
gyülekezetek, közösségek a meglévő zsidó életformákat, egyéni és közösségi
vonatkozásaikat követték, azt rendezték egy sajátos csoportba. Volt közeli
végidő-várás, melynek szorításában Pálnál életforma-javaslatokat találunk.
Voltak közösségi életformák Qumránban és az induló jeruzsálemi zsidó-keresztény
közösségekben is. A páli ún. pasztorális levelek javaslatokkal álltak elő a
közösségek vezetői felé újranősülési kérdésben. Jézus kijelentései pedig
egyértelmű szabályként rögzültek, így a monogámia és a válás vonatkozásában. Nem
maradt ránk egyértelmű melléklet bibliaértelmezés kérdéskörében. Hibáink részben
ennek tudhatók be és természetesen tudásunk meglehetősen fogyatékos voltának.
Bibliográfia
ALLEGRO,J.M.: Dead Sea Scrolls. Penguin Books Limited. 1956.
Toronto, Ontario (Canada)
AMUSZIN, I. D: A holt-tengeri tekercsek és a qumráni közösség. Gondolat,1986.
Budapest
AVIGAD,Nahman -YADIN,Yigael (szerk.).: Genesis Apocryphon. A Scroll from the
Wilderness of Judaea. The Magnes Press of Hebrew University).1956. Jerusalem
BARDTKE, H.: Die Handschriftenfunde am Toten Meer, 2 vols. Ost-Berlin, 1953–58.
(Evangelische Haupt-Bibelgesellschaft)
BARTHA T. (szerk.): Keresztyén Bibliai Lexikon.
Budapest, 1995. (Kálvin
Kiadó)
BEIGENT, M. – LEIGH, R.: Mi az igazság a holt-tengeri tekercsek körül? Budapest,
1994. (Holnap Kiadó)
BURROWS,M.: Dead Sea Scrolls.London, 1956 (Seeker
and Warburg)
CHARLESWORTH, J.H.: Jézus és a holt-tengeri tekercsek. Szeged, 1999.
(Agapé kiadó)
CROSS,F.M.: Ancient Library of Qumran and Modern Biblical Studies.
Doubleday and Co., 1958.
(Garden City, New York)
EISSFELDT,O: The Old Testament, an Introduction. tr.
P. R. Ackroyd. New York, 1965. (Harper & Row)
EMANUEL SILVA,A.R.: A Critical Analysis of the Historicity of the Book of
Daniel. London, 1968. (Thompson’s Academy)
FRÖHLICH
IDA (Szerk.), A qumráni szövegek magyarul. Ford. Fröhlich Ida.
Második, átdolgozott és bővített kiadás. PPKE, Szent István Társulat, 2000.
Piliscsaba, Budapest..52.
HAAG
H. (szerk.),:Bibliai Lexikon.
Budapest, 1989 (Szent István
Társulat)
KOMORÓCZY G.: Kiáltó szó a pusztában – A Holt-tengeri tekercsek. Budapest, 1998.
(Osiris Kiadó)
MILIK,J.T.and BLACK, M (szerk.): The Books of Enoch.
Oxford, 1976 (Clarenden
Press)
ROTH,C.: Dead Sea Scrolls; A New Historical Approach. New York, 1965. (Norton & Company)
STRACK,H.L.-BILLERBECK,P.:
Kommentar zum Neuen Testament
und aus
Talmud Midrasch. München, 1936.II.köt. 619-634; München, 1983.III.köt.375-377.
(Beck, C H)
SUKENIK,E.L.: Dead Sea Scrolls of the Hebrew University. Jerusalem, 1955. (Magnes Press, Hebrew University)
G.
VERMES, A qumráni közösség és a holt-tengeri tekercsek története
(ford. Hajnal Piroska).
Budapest, 1998. (Osiris)
1Korintusi 7,17-7,40; Apostolok Cselekedetei 2,42-47; 4,32-5,14
A
qumráni szövegek magyarul. szerk. Ford. Fröhlich Ida. Második, átdolgozott és
bővített kiadás. PPKE, Szent István Társulat, 2000. Piliscsaba,
Budapest..52.
|