Vissza a D'vár Torá-hoz

Szabó Eszter judaisztika tanár szak, IV. évfolyam:
Smini

20075. április 13.
OR-ZSE
II. emeleti kidus

Ezen a héten a Smini hetiszakaszt olvassuk.

Smini jelentése nyolcadik. Hét napig tartott, hogy Mózes felavatta Áront és fiait papnak. Nyolcadik napon láthattak el először szent szolgálatot. Áron két fia Nádáv és Ávihu idegen tűzet vitt be a Szentélybe, és a tűz elemésztette őket. Az oltárra helyezett áldozatokat égi tűz kellett volna hogy eméssze el. Ennek ellenére Nádáv és Ávihu saját tűzet vitt be, és azzal égették el az áldozatot. Azt is mondják, hogy ittasan mentek be a szent helyre,ezért haltak meg.

Áron elhallgatott amikor megtudta, hogy 2 fia meghalt. Fiatalon egy ember megtanul beszélni, érettebben egy ember megtanul csendben lenni. Ez az ember problémája, hogy előbb tanul meg beszélni, mint csendben maradni.(Rabbi Nachman, Breslav) A hallgatás energiája, néha az életben fontos erővel bír.

A hetiszakasz fontos tájékoztatása még az említetteken kívül, az ehető és tiltott állatok felsorolása. Mózes harmadik könyve sorolja fel ezeket. Négylábúaknál ehető a hasított patájú és kérődző állat. Mint például a szarvasmarha. El kell távolítani a négy lábú állatok faggyúját és a csipőinait ahhoz hogy megfelelő legyen étkezésre. Halféléknél kell hogy legyen pikkelye, és uszonya, mint a keszegnek. Madaraknál a tiltott madarak vannak felsorolva. A tiltás oka, hogy ragadozók vagy mocsárban élok. A zsidók minden korban nagy odaadással tartották meg a rituális étkezés előírásait. A kóser állatok akkor ehetők, ha előírás szerint vannak levágva. Vért nem szabad fogyasztani, mert lélek az. A vér elfogyasztásának kiküszöbölésére áztatás, kisózás, öblítés, kisütés a sorrend. Maimonidesz tudós szerint a kásrutnak egészségügyi okai vannak. Míg Nachmonidesz szerint a tiltott ételek fogyasztása a lélekre károsan hatnak.

Noé idejében volt megengedett először a hús fogyasztása, addig növényvilágból éltek az emberek. Hús csak ünnepnapon volt. A bibliai kor emberének fő tápláléka a kenyér volt. A mindennapi étkezés része volt még a méz, a só, a tej és a sajt. Ne főzd gödölyét anyja tejében, háromszor szerepel a Tórában.

Tilos húsnak tejben való megfőzése, együttfogyasztása, hasznosítása. Amely ételek nem felelnek meg a kásrut szabályainak, azok tiltottnak, tréflinek minősülnek. Szétmarcangolt, elhullott állatot nem lehet enni. Húsos étel után 6 óra elteltével lehet fogyasztani tejes ételt. Tejes étel után fél órát kell várni, míg húsost tudunk enni. Próbáljuk megkülönböztetni, elkülöníteni a tisztátlant a tisztától, nemcsak az ételben de az életben is. Nem azért élünk, hogy együnk, hanem azért eszünk hogy éljünk. Fizikális emelkedettséget, spirituális emelkedettséggé emelünk. Ha azt akarjuk, hogy jó dolgok jöjjenek ki a szánkon, akkor jó dolgokat is kell hogy bevigyünk. Az ételt, amit bevesz egy ember befolyásolja a karakterét. A kóserság az alapja, gyökere a kóser zsidó életnek. Ha valaki nem tartja be a zsidó étkezést, nem lesz stabil az élete.

Szeretném kiemelni a tűz fontosságát. A férfi héberül , a nő , a tűz pedig . Vagyis mind a két szóban, a férfiban, és nőben benne található a tűz szó. A férfinál van egy plusz jod betű, a nőnél pedig egy extra jod és egy hé, az és vagyis tűz szón kívül. Tudjuk hogy a jod és a hé betű I_tent reprezentálja. Tehát egy nőben, és egy férfiban is jelen van az Ö.való. De ha nem tartjuk be parancsait, vagy ha nem hiszünk benne akkor elhagy minket. Vagyis Jod és Hé nélkül, csak marad meg belőlünk. Az pedig tűz.

Ezekkel a gondolatokkal kívánok mindenkinek békés szombatot.

Vissza a D'vár Torá-hoz