Halachikus döntvények

Dr. Kálmán Ödön:
Kohaniták törvényeinek különös esetei
 


Ha a templomban csak egy kauhén van, aki méltó a duchonra, de ez a kazahén aznap egy másik minjonnál már eleget lelt a n'sziász káppájim kötelességárnak, még egyszer duchonolhat. (O Ch. 128, 3. Baer hétév.) Ilyen esetben, ha csak egy kauhén végzi a duchont, akkor nem szólítja őt az elöimádkozó a „kauhánim" szóval, hanem az „ul'chó nóe l'haudausz" után a kauhén felszólítás nélkül elkezdi a b'róchót. (Lévi Izrael breslaui rektor z’ cl. intézkedése.) - Ha a kauhén sánta s ilyennek ismerik a várasban, megszokatta testihibája, - duchonolhat. (O. Ch. u. o.) - Selypes, dadogó kauhen nem.

Gyászban lévő kauhen a gyászévben nem duchonol (u. o.), bár van vélemény, mely szerint igen; (Zichron Juda, 0. Ch. 40.); helyi szokás a döntő. Káró József már a hét gyásznap után megengedi. - R'inó pedig - a Mordeháj és Hagohausz Majmuni alapján - egész gyászévben, mégpedig 12 hónapon át tiltja a duchont.

Az említett Zichron Jehudo alapján különösen, ha nincs ott más kauhén, harminc nap után megengedhetjük, hiszen a m'chábbér is megengedi.

- Ha a kauhén nem akar duchenolni, nem él ezzel a joggal, ezért még nem veszti el a tárához elsőnek felhívási jogát. (Rasban (). Ch. 97.)

- Ha két kauhén chijjuv van a templomban bőjt délután, akkor elsőnek is, máftirnak is kauhén hívható (u. o. L'dóvid Emesz 5. alapján: B’mokaum s'liés minhog s'ha-chochom aule b'táanisz cibbur likrau s,laus .eszré middausz v`hu kauhén, jóchaul la'alausz laslisi hechochom kauhen.) Amint erről a Sulchan Aruch (O. Ch. 135, 10-11. §.) intézkedik. Sőt, nemcsak a délutáni tóraovasásnál, hanem délelőtt is, ha több kauhént kell felhívni, lehet, csak legalább egy jiszraelt okvetlen közbeiktassanak (még ha lévi nincs is a templomban).

Kőbánya.

Dr. Kálmán Ödön

 

Sch. A.
2008.03.02